סכסוך עבודה הוכרז במפעל חישולי כרמל בגלל פגיעה כלפי העובדים המאוגדים

הסתדרות הודיעה היום (שני) להנהלת חישולי כרמל כי אושרה הכרזת סכסוך עבודה בחברה, "על רקע התנהלותה החדצדדית והפוגענית כלפי עובדיה המאוגדים, תוך ניצול ציני של משבר הקורונה". חברת חישולי כרמל הינה חברה בת של מנועי בית שמש. מפעל החברה שממוקם בטירת הכרמל מעסיק 235 עובדים, המייצרים דסקות וטבעות למנועי סילון. קרן פימי היא הבעלים של חישולי כרמל, בהסתדרות מזכירים כי בימים אלה מכרה הקרן את מפעל אורלייט בנס ציונה למשקיע, שמתעלם מזכויות העובדים ומהסכם קיבוצי שחל עליהם.

מנועי בית שמש (צילום: ויקימדיה)

ברקע לסכסוך, לטענת העובדים וההסתדרות ניסיון החברה לפגוע בעבודה המאורגנת במפעל, על ידי פיטורי עובדים מאורגנים בלבד, תוך ניצול ציני של משבר הקורונה. בחודש שעבר פיטרה חברת חישולי כרמל 27 עובדים. "הנהלת המפעל פועלת חדצדדית ללא הידברות וניסיון משותף למצוא פתרונות, בחוסר תום לב ותוך הצבת עובדות מוגמרות לנציגות העובדים" – לשון הודעת ההסתדרות.

בנוסף לכך, החברה מאיימת על העובדים ודורשת מהם לשאת לבדם בנטל הקיצוצים, לוותר על יום עבודה ולהסכים לפיטורים של עובדים מאורגנים, בנוסף לאלה שכבר פוטרו. אם לא די בכך, ההנהלה לא משלמת לעובדים תוספות שכר שונות כפי שמתחייב בהסכם הקיבוצי שחל במפעל.

יצוין שביום חמישי שעבר הפגינו עשרות עובדי מפעל התעשייה אורלייט בנס ציונה בכניסה למפעל במחאה על כוונת ההנהלה "להעבירם" לרוכש חדש, באופן חדצדדי וללא הסכמתם, כאילו היו חפץ לכל דבר – ותוך התעלמות מוחלטת מההסכם הקיבוצי החל עליהם. עובדי מפעל אורלייט מייצרים ארונות חשמל ומוצרים נוספים לתעשייה הביטחונית. לפני כשנה וחצי מכרה פימי את הקרקע עליו נמצא המפעל. לאחרונה, הודיע מנכ"ל אורלייט להסתדרות כעובדה מוגמרת ובחוסר תום לב, כי קרן פימי מכרה גם את פעילות אורלייט ובכוונתה להעביר את כל עובדיה לרוכש חדש. תחילה הובטח כי עד סוף 2020 לא יעברו העובדים לרוכש החדש ויישארו בחזקת אורלייט, כאשר בתקופה זו יתנהל מו"מ עם הרוכש לשמירה על זכויות העובדים. אלא שהנהלת החברה חזרה בה מכוונה זו והודיעה כי העובדים יעברו לרוכש החדש כבר עכשיו.

העובדים יידרשו לעבור לעבוד תחת מעסיק חדש, ללא כל הבטחה שזכויותיהם יישמרו, שכן הבעלים החדשים מסרבים להכיר בעובדים ובזכויותיהם ומתעלם מההסכם הקיבוצי שמסדיר את תנאי העסקתם כבר שנים רבות. כל זאת, דווקא בעת זו בה המשק מצוי במשבר והחשיבות של שמירה על כבודם ופרנסתם של העובדים עומדת מעל הכל. אם לא די בכך, הנהלת המפעל החלה לאיים על העובדים ששכרם ייפגע במטרה לנסות להפחידם תוך ניצול המצב הקשה אליו נקלע המשק, בניגוד לרצונם ובעל כורחם. החברה שכרה הבוקר עובדי אבטחה שיסגרו את שערי המפעל וימנעו את כניסת העובדים המוחים, תוך נקיטה ב"שביתת מגן". הכניסה הותרה רק לעובדים שאינם מאורגנים בהסתדרות, ומועסקים בחוזים אישיים. על מנת להגן על עובדי אורלייט ולפתוח בפניהם את האפשרות להיאבק על זכויותיהם באופק חוקי והוגן, ההסתדרות אישרה לפני כשבועיים הכרזת סכסוך עבודה במפעל.