סכסוך עבודה בבנק אוצר החייל; לקראת שביתה במכללת עמק יזרעאל

ועד העובדים בנק אוצר החייל הגיש אתמול (רביעי) להסתדרות בקשה להכריז סכסוך עבודה. אם הסכסוך יאושר, הוא יהיה השני במספר בקבוצת הבנק, כאשר רק בשבוע שעבר הוכרז גם סכסוך בחברת המחשוב.

2018-05-24_180624

הפגנה של מרצי הסגל הזוטר מול מכללת עמק יזרעאל (צילום: ועד הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל)

בחודשים האחרונים התנהל מו"מ בין הנהלת הבנק לעובדים כאשר אתמול הגיעה במפתיע הודעה על אפשרות של מיזוג הבנקים. על רקע זה הוועד הארצי הודיע על שכירת שירותיהם של פרופ' ירון זליכה ועו"ד בני כהן שיובילו את המאבק. בנק אוצר החייל מונה כ-700 עובדים ו-46 סניפים ופועל בעיקר בתחום הצרכני עבור אוכלוסיית משרתי הקבע בין היתר. בינואר השנה מימש הבינלאומי אופציה ורכש את אחזקות "חבר משרתי הקבע וגמלאים" באוצר החייל ומאז הוא מחזיק ב-100% מהבנק. גורמים בסביבת הבנק מציינים כי מימוש האופציה נעשה כצעד מקדים למיזוג. אוצר החייל סיכם את 2017 עם רווח נקי של 70.9 מיליון שקל ירידה של 15.4% לעומת השנה המקבילה. התשואה עמדה על 5.7%.

כאמור, בשבוע שעבר ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בחברת המחשוב של הבנק הבינלאומי מת"ף, המונה כ-550 עובדים, שהם 12% מכלל העובדים בקבוצה. לטענת עובדי מת"ף, ההנהלה מבצעת באופן מכוון סחבת ממושכת בניהול המו"מ מולם לחתימה על הסכם עבודה. במרץ 2017 התאגדו עובדי חברת המחשוב והחלו לנהל מו"מ לחתימה על הסכם, כאשר מעל שנה חלפה וטרם נחתם הסכם שכזה. רצונם של העובדים לחתימה על הסכם הגיע כמה חודשים לאחר שהבנק הגדיר מול הפיקוח על הבנקים מתווה רבשנתי להתייעלות, בדומה לבנקים האחרים.

ועד הסגל הזוטר במכללת עמק יזרעאל הודיע כי יפתח בשביתה ללא הגבלת זמן. לפני כחודשיים הכריז הוועד המאוגד בכוח לעובדים על סכסוך עבודה, לאחר שחזרה בה הנהלת המכללה מהבנות עליהן הוסכם. "עשינו כל מאמץ להימנע משביתה ומפגיעה בסטודנטים אך לדאבוננו ההנהלה לא נכונה להתעמת עם הרגולטור ומתעלמת מן הנזק שייגרם לסטודנטים", נמסר מוועד סגל ההוראה.

המו"מ בין וועד הסגל הזוטר לבין ההנהלה החל באוקטובר 2015 במטרה לתקן עיוותים בתנאי ההעסקה: 300 חברי סגל ההוראה מפוטרים בסוף כל סמסטר בתקווה להעסקה מחודשת, אין במשכורת כל משמעות לוותק או להישגים אקדמיים. בנוסף משועבדים המרצים למכללה, שכן הם מחויבים לזמינות עד פתיחת הסמסטר, אך במידה וקורס איננו נפתח לא יינתן להם כל פיצוי.

לפני כבר יותר משנה חתמו הצדדים על מתווה עקרונות, אך כמכללה ציבורית כפוף שינוי בתקציב המכללה לאישור הות"ת (הוועדה לתכנון תקצבי) והממונה על השכר באוצר. לאחר החתימה על מתווה העקרונות, הועבר המתווה לשני גורמים אלה, אשר הציבו תנאים חדשים שאינם מופיעים בהסכמים קיבוציים קודמים במכללות ציבוריות. כך למשל נדרש וועד סגל ההוראה להסכים לשקט תעשייתי של 8 שנים. "ציפינו שההנהלה תעמוד על הרגליים ותדרוש ליישם את ההסכם כפי שהוא, הסכם שהיה אמור להיות מיושם מתחילת תשע"ז ועד תשפ"א כלומר תקופת מיצוי תביעות ושקט תעשייתי של 5 שנים, כאשר בפועל נותרו רק מעט יותר משלוש שנים" מסרה ד"ר עדנה גורני יו"ר הוועד. "אנחנו מצפים שההנהלה תעמוד בתוקף על אישור ההסכם כפי שהיא עצמה התחייבה בחתימה על מתווה העקרונות. לא יתכן שתהליך אישור על ידי הרגולטורים נמשך שנה שלמה והופך לתהליך שבו נפתחים דברים מוסכמים ונעשה ניסיון לכופף אותנו לחתום על הסכם גרוע באופן מהותי מאשר ההסכם הקיבוצי". במכללת עמק יזרעאל לומדים כ-4000 סטודנטים במגוון תחומים.