סכסוך בחברה המספקת תקשורת לוויינים לאחר ההשתלטות על-ידי תאגיד מלוקסמבורג

ההסתדרות הכריזה בשבוע על סכסוך עבודה בחברת "אמ.אקס. 1" המספקת שירותי תקשורת לוויינים. זאת, בשל שינויים ארגוניים שמבצעת הנהלת החברה, לקראת מיזוג עם חברת האם SES שבבעלות ממשלת לוקסמבורג, אשר צפוי להסתיים בספטמבר. בחברה בישראל מועסקים כ-250 עובדים, אשר מאוגדים תחת הסכם קיבוצי עם ההסתדרות, שנחתם לפני שלוש שנים ובקרוב צפוי להתחיל משא ומתן לחידושו. יצוין שSES היא אחת מחברות שירותי תקשורת לוויינים הגדולה בעולם והמפעילה כ-70 לוויינים המעניקה שירותים לחברות מקומיות בכל היבשות. לחברת האם אתרים גם הרצליה ובראם. החברה הישראלית לשעבר מפעילה שירותי תקשורת לוויינים, עבור רשתות טלוויזיה בכל העולם. יש לה אתר בעמק האלה, ואתר נוסף, קטן יותר, גם בנווה אילן. עובדיה התאגדו עוד טרם המיזוג בינואר 2016 וביולי לקראת האיחוד חתמו על הסכם קיבוצי ראשון המסדיר את זכויותיהם בתהליך האיחוד.

2019-07-05_173715

אסיפת עובדים במתקן שבצומת האלה (צילום: ועד עובדים)

שינויים המתבצעים בחברה בחודשים האחרונים, באים לידי ביטוי, בין היתר, באיחוד של מחלקות ובשינויי הגדרות תפקידים, לרבות פגיעה במעמד המקצועי של עובדים. חלק מהתפקידים צפויים להיות מאוישים על ידי עובדים בחו"ל, ובמקרים אחרים העובדים נדרשים לשנות את תפקידם. למרות בקשת נציגות העובדים לפעול מולה בשקיפות בתהליך המיזוג הצפוי, ההנהלה אינה עושה זאת. מדי כמה ימים העובדים מגלים על שינוי חדש בעבודה. עד כה לא מסרה ההנהלה לוועד העובדים נתונים או מידע לגבי התמונה הכוללת של השינוי.

במכתב שנשלח מההסתדרות להנהלת החברה, נכתב, בין היתר: "דרישות העובדים לקיום היוועצות ומו"מ בכל הנוגע לשינוי הצפוי והשלכותיו על זכויותיהם, הינן דרישות לגיטימיות, כמו גם דרישת העובדים להבטיח לעצמם רשת ביטחון מפני פיטורים, התייעלות או הרעת תנאים. התנהלות הנהלת החברה, בניגוד לחובות החלות עליה ביחסי עבודה, בחוסר תום לב ובחוסר הגינות בכלל, וביחסי עבודה קיבוציים בפרט – אינה מקובלת. נציגות העובדים לא תסכים להתנהלות עמומה וחלקית זו".