סיעת חד"ש בהסתדרות קוראת לפתוח במערכה מעמדית נגד הצעת התקציב הדו-שנתי

סיעת חד"ש בהסתדרות קוראת לפתוח במערכה מעמדית נגד הצעת התקציב הדו-שנתי. יו"ר הסיעה וחבר הנהגת ההסתדרות, סוהיל דיאב, הגדיר את הצעות התקציב ואת חוק ההסדרים כ"כלי בשירות האינטרסים של בעלי ההון". לדבריו התקציב יתרום להעמקת הפערים בחברה הישראלית. כך מסר הבוקר (שלישי) העיתון "אל אתיאחד". עוד דורש  דיאב את הכינוס המידי של בית נבחרי ההסתדרות ("פרלמנט ההסתדרות") כדי לדון על תוכנו של התקציב ועל מנת להחליט על פתיחת מערכה מעמדית נגדו.

2016-08-10_202901

תעמולת הבחירות של משה כחלון: "מפלגת 'כולנו' היא המפלגה היחידה בישראל שמציעה תכנית יסודית כדי לפתור את בעיית הדיור". אין להבטחה זכר בהצעת התקציב

 

בניגוד לעמדתו של דיאב, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, במקום לנסות ולאחד את הכל המגזרים הנאבקים בגזרות התקציב: רופאים, אחיות, סטודנטים, מורים, עובדים סוציאליים, פעילים חברתיים וראשי ההשכלה הגבוהה – דווקא תומך בתקציב הניאו-ליברלי של נציגי ההון שבשלטון ואף העניק סיוע לממשלת הימין. הוא הסכים לדחות את תשלום תוספות השכר המגיעות, על פי ההסכם הקיבוצי, לעובדי המגזר הצוברי. "הושטנו גלגל הצלה לתקציב המדינה והדבר נעשה מתוך תחושת אחריות עמוקה לעתיד החברה הישראלית", אמר.

אמש נמסר כי אוצר החליט לקצץ כמיליארד שקלים מתקציב המערכת – חצי מכך יהיה קיצוץ של שעת לימוד שבועית בבתי הספר. חצי נוסף יהיה מבסיס התקציב של משרד החינוך, שיוכל להחליט בעצמו מאיפה לקצץ. בשל קיצוץ שעת הלימוד השבועית יפוטרו כ-3,000 מורים מכל שכבות הגיל – בתי ספר יסודי, חטיבות ביניים ותיכונים. בפעם האחרונה שפוטרו אלפי מורים היה זה לפני יותר מעשור בעת הכהונה של השרה לימוד ליבנת מהליכוד. נפגעים נוספים מהקיצוץ הם תלמידים בפריפריה ונוער בסיכון, מאחר שהתכניות לתלמידים הנושרים מבתי הספר ולנוער בסיכון ייפגעו באופן דרמטי. "בשום פנים ואופן לא נאפשר ולא נשלים עם פיטורי מורים. מערכת החינוך זקוקה לתמיכה ושדרוג ולא לקיצוץ ופיטורים", מסרו מהסתדרות המורים בתגובה לידיעה.

כמו כן, גם הסטודנטים וראשי ההשכלה הגבוהה מצטרפים למאבק בתקציב ובחוק ההסדרים של ממשלת הימין. אתמול גם פורסם שמשרד האוצר מתכנן קיצוץ נוסף של כ-100 מיליון שקל בתקציב הקרוב. לאחר הקיצוץ יעמוד התקציב לשנת הלימודים 2017-2018 על 10.5 מיליארד שקל. הקיצוץ יעשה בבסיס תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה, כך שהשלכותיו נוגעות גם בתקצוב העתידי.

בנוסף, מתכנן האוצר לקצץ כ-500 מיליון שקל נוספים מתוכנית החומש הקרובה של מערכת ההשכלה הגבוהה. כך שהקיצוץ בשנים האחרונות יכול לכרסם משאבים רבים מהאוניברסיטאות והמכללות. תוכנית החומש מיועדת לשפר את האקדמיה בישראל באמצעות תמריצים להשבת חוקרים מחו"ל, שיפור איכות ההוראה והרחבת השתלבותם של ערביי ישראל ושל המגזר החרדי במסגרות ההשכלה הגבוהה. הקיצוץ בתקציב תוכנית החומש ייפרס על פני 5 שנים.

נשיאי כל האוניברסיטאות והמכללות הציבוריות בישראל חברו להתאחדות הסטודנטים והסטודנטים כדי להיאבק בקיצוץ המתוכנן. יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, פרופ' יפה זילברשץ, מסרה כי "פגיעה בתקציב מערכת ההשכלה הגבוהה היא פגיעה ישירה בתלמידים, ביכולת לגייס סגל איכותי ובבניית תשתית המחקר. מערכת ההשכלה הגבוהה מהווה את השלד הבסיסי ביכולתה של מדינת ישראל להיות בחזית העולמית ברפואה, במדע ובטכנולוגיה, באמנות ובהומניסטיקה, בכלכלה ובתעשייה.  התקציב נבנה נדבך על גבי נדבך כדי לאפשר לשלד להיות מוצק ואיתן ולשאת על גבו את הפיתוח הנחוץ להשגת המטרות כולן. התקציב בא להבטיח גם את איכות ההוראה תוך מתן דגש על חדשנות בהוראה לרווחת הסטודנטים כמו גם הנגשת ההשכלה הגבוהה לכל שכבות האוכלוסייה בישראל ולאפשר למידה לכל אורך החיים" .

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, הדגיש כי "בכל שנה בוחרים לקצץ ולהקטין משאבים דווקא בתחום ההשכלה הגבוהה, תחום שבטווח הארוך משפיע בצורה חיובית על הפיריון במשק. קיצוצים בסדר גודל כזה לרוב מתגלגלים בסופו של יום על כתפי הסטודנטים אם זה בתחום החדשנות בהוראה, אם בהיעדר קשר בין האקדמיה לשוק התעסוקה ואם ביצירת מסלולים ייעודיים על מנת להוביל לשוויון הזדמנויות עבור כלל אזרחי ישראל".

יצוין שיו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן פנתה השבוע במכתב התראה לשר הבריאות, יעקב ליצמן, ולמנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב, ובו הזהירה כי "אם הדאגה לבריאות הציבור לא תעלה לראש סולם העדיפויות בתקציב המדינה הבא, תפעיל ההסתדרות את כוחה הארגוני תוך שימוש בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה". בתחילת מכתבה כתבה כהן כי הצעת תקציב המדינה מתעלמת לחלוטין ממצבה הקשה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל, ואם יוותר התקציב על כנו הוא יחשוף כהות חושים ביחס למצוקה הבלתי נסבלת של המטופלים הבאים בשערי מערכת הבריאות הציבורית, כשהיא תותיר את המטפלים חסרי אונים וללא האמצעים הנדרשים והמתחייבים למתן שירות רפואי הולם.

 

בסיום, כתבה כהן לליצמן ולבר סימן טוב – "אנו קוראים לממשלת ישראל לעשות חשבון נפש ולבצע שינוי מהותי בתקציב המדינה, כך שתציב את בריאות העם בסדר עדיפות ראשון, וזאת באמצעות הקצאת משאבים, תוספת כוח אדם וחיזוק התשתיות במערכת הבריאות הציבורית, על מנת לתת לנו את הכלים להעניק טיפול נאות, כפי שאנחנו במערכת הבריאות יודעים ושואפים לתת לכל אחת ואחד מתושבי הארץ. היה ולא תעשו כן, אנו נאלץ לפעול בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו, לרבות נקיטה בצעדים ארגוניים".

 

גם ההסתדרות הרפואית (הר"י) הודיעה שמחר (חמישי) בתי החולים בישראל יעבדו במתכונת שבת, ולכן ניתוחים וטיפולים שאינם דחופים – יידחו. השביתה הזו תתקיים בעקבות הכרזת סכסוך עבודה של ההסתדרות הרפואית בשבוע שעבר בעקבות סעיפים שבהצעת התקציב וחוק ההסדרים. כמו כן הודיע ארגון רופאי המדינה כי הוא תומך בשביתה. "מדובר בהתנהלות פוגענית, חסרת תום לב וחד צדדית של המדינה, המנוגדת ליחסים הקיבוציים רבי השנים שקיימים בין הצדדים, וזאת במטרה לבצע שינויים חד צדדיים דרמטיים בתנאי עבודתם, מעמדם ושכרם של הרופאים במערכת הבריאות הציבורית", מסרה הר"י.

 

כפי שנמסר השבוע באתר מק"י, עובדים סוציאליים יפגינו מחר (חמישי) בשעה 11:00 מול משרד ראש הממשלה בירושלים נגד הצעת התקציב הדו-שנתי של ממשלת הימין. זאת, לאחר שבשבוע שעבר אישרה הכנסת לממשלה לקדם (שוב!) את הצעת התקציב הדו-שנתי. הממשלה אמורה להחליט ביום חמישי הקרוב, בישיבת ממשלה מיוחדת, את מסגרת התקציב הניאו-ליברלי לשנים 2018-2017. אל ההפגנה יצטרפו חברים באיגוד העובדים הסוציאליים של ההסתדרות, ההתארגנות "עו"סים שינוי" והפורום למאבק בעוני.

 

ההפגנה ביום חמישי בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/1628038570858262