סיעת חד"ש בהסתדרות נגד פיטורים פוליטיים

סיעת חד"ש בהסתדרות קראה בשבוע שעבר להנהגת ההסתדרות להתערב, כדי למנוע את התופעה המתגברת של פיטורי עובדים על בסיס פוליטי וגזעני, בשל עמדות שמביעים עובדים בעמוד הפייסבוק שלהם נגד המלחמה בעזה. מאז פתחה הממשלה במלחמה המכונה  "צוק איתן", התקבלו אצל הסיעה עשרות פניות של עובדים ערבים, המדווחים כי זומנו לשימועים.

2014-07-27_192407

בין אלה שפנו לסיעה היה אח מוסמך בכיר בשם מוחמד אבו-ליל, העובד למעלה מעשור בבית החולים בלינסון. אבו-ליל זומן לשימוע, שם נטען כלפיו כי פרסם בפייסבוק הפרטי שלו תמונה של נתניהו עם דם על הידיים, וכתב בצידה: "די לשפיכות הדמים". השימוע הסתיים בהשעייתו, והוא עתר לבית משפט ודרש להיות מוחזר לעבודה.

מנהל יחידת שיווק בשופרסל בפתח-תקווה, בשם אמיר חאג' יחיא, זומן גם הוא לשימוע בגין דברים שכתב בפייסבוק. בעקבות התערבות סיעת חד"ש בהסתדרות, כשהגיע העובד לשימוע – הסתבר לו שהשימוע בוטל.

לדברי סוהיל דיאב, יו"ר סיעת חד"ש בהסתדרות, אם סבור מישהו שהתבטאות מסוימת של עובד מהווה עבירה – שיפנה ויגיש תלונה למשטרה. "אסור להפוך את מוסד השימוע במקום העבודה לבית דין שדה, אשר מחליט האם הבעת דעה היא חוקית או לא חוקית", אמר דיאב. נוסף על כך, הוא ציין כי העובדה שבפייסבוק מתפרסמות הודעות נאצה גזעניות רבות, דוגמת "מוות לערבים", אולם מי שזומנו לשימועים היו כולם עובדים ערבים שהתנגדו למלחמה – ממחישה את האופי הפוליטי של התופעה.

יצוין, כי פעילי ימין קיצוני מפעילים עמודים בפייסבוק שעניינם מעקב ורדיפה אחר התבטאויותיהם של עובדים ערבים, ופנייה מרוכזת למעסיקיהם בדרישה לפטרם.

אולם לא מדובר רק בשוליים סהרוריים הפעילים בפייסבוק בלבד. גם סגן שר הדתות, אלי בן דהן (הבית היהודי), קרא למעסיקים "לפטר עובדים ישראלים המביעים שמחה על הרג חיילי צה"ל". בהודעה שפרסם בן דהן נכתב: "מעסיקים, פטרו עובדים ערבים שמביעים שמחה על הרג חיילינו ומזדהים עם החמאס. אין היגיון בעולם שנותן לפה שאוכל מידו גם לנשוך אותו". קריאה גזענית זו מצטרפת לדברים שאמר שר החוץ, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שבתגובה לשביתה הכללית עליה הכריזה ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית ביום שני שעבר, קרא להחרים חנויות ועסקים שבעליהם משתתפים בשביתה.

סיעת חד"ש פנתה בכתב להנהגת ההסתדרות, ודרשה ממנה להתערב כדי לעצור את תופעת הפיטורים הפוליטיים. חברי הסיעה אף העלו את הנושא לדיון בישיבת בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה). לדברי הסיעה, לא תמיד ועד העובדים במקום העבודה מגבה את העובד ומסייע לו נוכח השימוע. התמשכות המלחמה בעזה וההסתה של שרים וחברי כנסת, מייצרים אווירה בחלק ממקומות העבודה, לפיה אין זה לגיטימי למתוח ביקורת או לבקר את מדיניות הממשלה.

נוכח ריבוי הפניות, סיעת חד"ש בהסתדרות הודיעה בסוף השבוע האחרון על פתיחת מוקד חירום טלפוני, לקבלת תלונות מציבור העובדים בנושא זה. ניתן לפנות למוקד בטלפון: 054-5419201.

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"