סין וקובה מתנגדות לתכנית הסיפוח של ממשלת הימין וקוראות להקמת מדינה פלסטינית

הרפובליקה העממית של סין מתנגדת לתכנית הסיפוח של ממשלת ישראל. כך אמר בראיון לסוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא השגריר הסיני ברמאללה, גואו ווי. לדבריו ארצו מתנגדת לתוכניות ממשלת הימין בישראל לספח חלקים מהגדה המערבית הכבושה. השגריר גואו הדגיש כי סין מתנגדת לכל צעד חדצדדי, אשר יפגע בסיכוי לשלום.

שרת הבריאות הפלסטינית, מי אלכילה משוחחת עם נציגי משלחת הרפואית הסינית שהגיעה לרשות הפלסטינית בחודש שעבר כדי לסייע במיגור הקורונה (צילום: סוכנות סין החדשה)

השגריר ציין את דבריו של שר החוץ הסיני וואנג יי במועצת הביטחון של האו"ם, בהם הדגיש את מרכזיותה של הסוגייה הפלסטינית וקרא להשגת פתרון צודק ומקיף. "הסוגייה הפלסטינית תמיד הייתה במוקד הסכסוך במזרח התיכון. פתרון צודק והגיוני הוא תנאי הכרחי לשלום וביטחון באזור" אמר וואנג, והוסיף כי סין מודאגת מהסלמה בסכסוך הישראליפלסטיני.

השגריר גואו חזר כמו כן על הצעתו בת ארבע הנקודות של נשיא סין שי ג'ינפינג לפתרון הסוגיה הפלסטינית. הנקודה הראשונה מדגישה את הצורך להימנע מכל סטייה מהקונצנזוס הבינלאומי בנוגע לסוגיה הפלסטינית. הנקודה השנייה קובעת שפתרון שתי המדינות הוא הפתרון הצודק ביותר מבחינה בינלאומית, שכן את ההיסטוריה לא ניתן להחזיר לאחור. הנקודה השלישית מציינת שסין תומכת בהקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית בגבולות 1967, עם ירושלים המזרחית כבירתה. בנקודה זו מודגש שהזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני הן מוחלטות ואינן נושא לדיון. הנקודה הרביעית היא הכרה מלאה בזכות הקיום של ישראל על בסיס החלטות האו"ם והעקרון "שטחים תמורת שלום".

השגריר הסיני ציין שצעדים חדצדדיים רק מחריפים את חילוקי הדעות ומערערים את האמון ההדדי, ושהדרך היחידה להתקדם לפתרון אמיתי היא לשוב לדיאלוג שוויוני בין הצדדים בהקדם האפשרי במטרה לבנות אמון הדדי, לנטרל סוגיות נפיצות ולאפשר לשני הצדדים למצוא דרך להתקיים בשלום זה בצד זה. גואו חזר וציין את התנגדותה של סין לכוונתה של ישראל לספח את "ההתנחלויות הקולוניאליות" שלה, והזכיר את עמדת מועצת הביטחון לפיה הקמת התנחלויות היא הפרה של החוק הבינלאומי. לדברי השגריר, נושא ההתנחלויות והשטחים הכבושים יוכרע במשא ומתן על בסיס החלטות האו"ם הרלוונטיות.

גואו קרא לשני הצדדים להתחייב למשא ומתן לשלום כבחירה אסטרטגית, תוך הסתמכות על תוצאות סבבי המו"מ הקודמים, ולהימנע מכל פעולה שתחריף את המתחים. השגריר קרא לקהילה הבינלאומית, ובמיוחד למדינות בעלות השפעה, להמשיך לתמוך בסוגיה הפלסטינית ולהציבה במוקד סדר היום הבינלאומי, תוך נקיטת עמדה אובייקטיבית והוגנת. לדבריו, על הקהילה הבינלאומית לעשות מאמצים כנים וממשיים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון.

גואו שיבח את יוזמתו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס לכנס ועידת שלום בינלאומית בהתבסס על החלטות האו"ם במטרה לסיים את הכיבוש הישראלי. השגריר אמר כי סין תומכת ביוזמת עבאס, ומדגישה כי אסור להתעלם מהסוגיות ההומניטריות והכלכליות בפלסטין ובמיוחד על רקע משבר הקורונה. גואו קרא כמו כן להסרתו המלאה של המצור שמטילה ישראל על רצועת עזה מאז 2006. בסיום דבריו הדגיש גואו את הידידות הסיניתפלסטינית ארוכת השנים, והבטיח כי סין תישאר ידידת אמת של העם הפלסטיני. לדבריו, סין תוסיף לתמוך בקידום השלום במזרח התיכון, ותמיד תסייע לכל מאמץ להפחתת המתחים האזוריים תוך מחויבות לצדק בינלאומי.

יצוין שגם קובה מתנגדת לסיפוח ודורשת להקים מדינה פלסטינית עצמאית בצידה של ישראל בשטחים שנכבשו ב-1967. כך פורסם ביום חמישי האחרון בעיתון "גראנמה" של המפלגה הקומוניסטית הקובנית היוצא לאור בהוואנה.

"קובה מתנגדת בכל תוקף לתכניות של ממשלת ישראל לספח שטחים פלסטינים. הפתרון היחידי הוא נסיגת ישראל מכל השטחים שכבשה והקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית", מסר שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז פאריליה. עוד הוא תקף את התמיכה של ממשל טראמפ בתכניות הסיפוח של בנימין נתניהו. ל פי משרד החוץ הקובני הסיפוח מהווה הפרה חמורה של החלטות האו"ם, יקדם משטר אפרטהייד, פוגע בסיכויים לשלום באזור ומנוגד לעמדותיהן של רוב מדינות העולם. "כל סיפוח הוא בלתי חוקי. יהיה זה של 5% או של 30% מהשטח הכבוש", הדגיש רודריגז פאריליה.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב