סין: אין ברירה אלא להילחם בחזרה נגד הבריונות האמריקנית בסחר

לסין אין ברירה אלא להילחם בחזרה נגד "הבריונות האמריקנית" בסחר העולמי כך מסר אתמול (שישי) בבוקר משרד המסחר של סין, זאת לאחר כניסתם לתוקף של המכסים האמריקניים בגובה 34 מיליארד דולר על ייבוא סיני. בהצהרה מהמשרד בבייג'ינג נמסר בנוסף כי הצעד האמריקאי פוגע קשות באספקת הסחורה העולמיות ומטלטל את השוק העולמי. "עם זאת, סין תמשיך ברפורמות הפנימיות שלה, למרות המכסים", נאמר בידיעה של רדיו סין.

2018-07-07_185807

נמל שנג'ן בדרום סין (צילום: סוכנות הידיעות סין החדשה)

כעבור כשעתיים הטילה סין מכסי נגד על מוצרי ייבוא אמריקאי בתגובה למכסים חדשים מארה"ב. הצד הסיני במלחמת הסחר העולמית, שנשבע שלא לירות את הירייה הראשונה, נאלץ לבצע התקפת נגד כדי להגן על האינטרסים הלאומיים והאינטרסים של עמו.

ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג הוסיף אמש כי אף אחד לא ינצח במלחמת סחר, אך סין תנקוט צעדים נגד מהלכים חדצדדיים. הוא אמר את הדברים במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בולגריה בוייקו בוריסוב.

בהתייחסו לסוגיות של שמירה על רבצדדיות וסחר חופשי, התנגדות לפרוטקציוניזם ולסכסוכי סחר, אמר לי כי סין לעולם לא תיזום סכסוכי סחר ובוודאי שלא מלחמת סחר. אולם אם הצד השני ינקוט במלחמת סחר על ידי הטלת מכסים נוספים, סין בהחלט תנקוט בצעדי נגד, הוסיף ראש ממשלת סין.

זאת, לדבריו, כדי להגן לא רק על האינטרסים של סין אלא גם על כללי ארגון הסחר העולמי. "לא תהיה מנצחת ממלחמת סחר, שתפגע לא רק בעסקים ובצרכנים משני הצדדים, אלא תשפיע גם על תהליך ההתאוששות של הכלכלה העולמית", אמר לי

ממשל טראמפ החלה להטיל מכסים של 25% על 34 מיליארד דולר של מוצרים סיניים, כך השיקה את מלחמת הסחר הגדולה ביותר בהיסטוריה הכלכלית עד כה. מומחים סינים מאמינים כי הגישה האמריקאית לשימוש במכסים מיושנים אופיינית להגמוניה מסחרית, וסין בטוחה ביכולתה לשמור על פיתוח כלכלי מתמשך ובריא.

מבין המוצרים הסינים בשווי 34 מיליארד דולר עליהם מטילה ארה“ב מכסים, יותר מ-20 מיליארד דולר, המהווה כ-59% מהמוצרים, מיוצרים על ידי חברות זרות המשקיעות בסין, שחברות מארה"ב מהוות חלק ניכר מזה. בעניין זה, ג'אנג יאנשנג ,החוקר הראשי של מרכז הסחר הבינלאומי של סין, סבור כי חברות אמריקאיות נמצאות בקצה הגבוה של שרשרת הערך הגלובלית. ארה"ב מנסה לכפות על חברות אמריקאיות לחזור לארה"ב באמצעות מלחמות הסחר. "זה כשלעצמו מהווה הידרדרות של הגלובליזציה ולא יצליח", סבור.

לטענתו "לאחר 40 שנה של רפורמה ופתיחה, סין הפכה כעת לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עם כוח כלכלי משופר. סין בטוחה ביכולתה להתגבר על ההגמוניה המסחרית של ארה“ב".