סיכוי: האזרחים הערבים זכאים לשירותי בריאות זמינים בייחוד בימי מגפת הקורונה

האזרחים הערבים זכאים לשירותי בריאות זמינים בייחוד בימי מגפת הקורונה, כך נמסר בסוף השבוע מעמותת סיכוי. לדבריה "אזרחים ערבים ויהודים אינם זוכים לאותה רמה של שירותים רפואיים, ולפערים בנגישות לבריאות יש השלכות חמורות. זה נכון בכל ימי השנה אבל בימים אלה ההשלכות מדאיגות במיוחד".

מעל 70% מהאזרחים הערבים מתגוררים בפריפריה בצפון הארץ או בדרום, באזורים בהם המרחק לבית החולים הקרוב גדול יותר מאשר במרכז, וגם יש פחות רופאים, אחיות ומכשור טכנולוגי כמו מכונות סי.טי. אבל אפילו בהשוואה ליישובים יהודים באותו האזור המרחק הממוצע לבית החולים הקרוב ביותר כמעט כפול: כ-22 ק"מ מיישובים ערביים וכ-14 ק"מ מיהודיים. כמו כן, איכות שירותי הבריאות הניתנים לאוכלוסייה הערבית נמוכה יותר מאיכות השירותים הניתנים לאוכלוסייה היהודית גם כאשר משווים יישובים יהודים וערבים בפריפריה. כך לפי ד"ר ניהאיה דאוד, חברת וועד מנהל לשעבר של עמותת סיכוי.

אחד ההסברים, הוא שהדרך לבית החולים הקרוב מתארכת גם כי בתי החולים הציבוריים מוקמים ביישובים יהודים או ערים מעורבות בלבד, וגם כי קווי התחבורה הציבורית המובילים אליהם אינם יעילים ביישובים הערבים. למשל, בערים טמרה וכאבול אין אף קו ישיר לבית החולים הקרוב בנהריה למרות שהמרחק הוא לא יותר מחצי שעה נסיעה. ניתן רק להסתייע בקו ובו תחנות רבות, שמגיע לבית חולים פורייה שבטבריה תוך שעתיים, ונוסע רק 3 פעמים ביום ובשעות הבוקר בלבד.

לדברי העמותה, בעיה נוספת היא הנגישות למידע גם בימים כסדרם וגם בימים כאלו, כשהחיפוש אחר מידע חשוב במיוחד בשל התפשטות וירוס הקורונה. על פי נתוני מרכז טאוב, פי 2 אזרחים ערבים דיווחו כי הם מתקשים להשיג מידע על זכויותיהם הרפואיות בהשוואה לאזרחים יהודים – 39% לעומת 20%. יצוין שבתחילת השבוע מחו עדאלה, ועדת המעקב העליונה של האזרחים הערבים וארגון זזים על היעדר תרגום לשפה הערבית של עדכונים דחופים של משרד הבריאות על התפשטות הקורונה באפליקציה, בעמוד הפייסבוק ובאתר. יש לציין שמשרד הבריאות הגיב במהירות למחאה, וחלק גדול מהתכנים תורגמו.

"אנחנו קוראים למשרד הבריאות ולשאר משרדי הממשלה לתרגם את המידע לציבור לערבית (שחיוני ודחוף במיוחד במשבר הנוכחי) ולהתאים את השירותים שלהם גם לצרכים הייחודיים של החברה הערבית. על משרדי הממשלה להתחייב למהלך רב מערכתי לצמצום הפערים בין אזרחים ערבים ויהודים בנגישות למערכת הבריאות, לשפר את מערך התחבורה הציבורית ולדאוג לקווים ישירים לבתי החולים בכל היישובים הערבים. לפערים אלה יש השלכות חמורות יהודים חיים יותר ב-4 שנים בממוצע, ומשמעותית יותר תינוקות ערבים מתים בלידה לעומת תינוקות יהודים: 2.5 לאלף לידות אצל יהודים לעומת 6.5 אצל ערבים", הדגישו.