סטודנטים הפגינו נגד הקוד האתי; חד"ש וארגוני הסגל הבכיר מצטרפים למאבק

סטודנטים הפגינו היום (רביעי) בשעות הצהריים בקמפוסים הר הצופים וגבעת רם של האוניברסיטה העברית וליד בניין גילמן באוניברסיטת תלאביב נגד "הקוד האתי" של תנועת אם תרצו הפשיסטית. בהפגנה בתלאביב המוחים הניפו כרזות בהן נאמר "לא להכשר של בנט וכשר". אל ההפגנות הצטרפו מרצי הסגל הזוטר.

2017-06-14_194915

הפגנה נגד הקוד האתי מול בניין גילמן באונ' תלאביב, היום, בשעות הצהריים (צילום: הטלוויזיה החברתית)

יצוין שאמש מחלקת הסטודנטים במפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) ושל החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) ותאי חד"ש באוניברסיטאות ובמכללות מסרו כי "הקוד האתי מבטא ערכים לא מוסריים ואנטי דמוקרטיים בעליל, שמנוגדים בתכלית לעקרון חופש הביטוי והחופש האקדמי. הפגיעה הבוטה במוסדות להשכלה גבוהה היא חלק מהמתקפה על המרחב הדמוקרטי, ומהכפפת המרחב הציבורי כולו לאג'נדות הפוליטיות של הימין ושל כוחות ההתנחלות, הגזענות והפשיזם – במטרה להשתיק כל קול ביקורתי, דמוקרטי ומתקדם באקדמיה, כפי שנעשה בתחום התרבות ועם ארגוני זכויות אדם". עוד הדגישו "אנו בחד"ש סטודנטים קוראים לכל הכוחות המתנגדים לתכנית זו לאחד את מאבקם הדמוקרטי, סטודנטים ומרצים, יהודים וערבים, מול המדיניות הפשיסטית של ממשלת נתניהובנט".

אמש גם הופץ בקרב אלפי אנשי הסגל הבכיר באוניברסיטאות תגובה להצעת הקוד האתי החתומה על ידי פרופ' ענת זעירא, יו"ר ארגון הסגל האקדמי באוניברסיטה העברית; פרופ' מיקי מונד, יו"ר הסגל באוניברסיטת בן גוריון; פרופ' שולי וינטנר, יו"ר ארגון הסגל באוניברסיטת חיפה; פרופ' שמואל זקס, יו"ר הארגון בטכניון; פרופ' אלי וייץ, יו"ר ארגון הסגל באוניברסיטת תלאביב ופרופ' גרגורי פלקוביץ, יו"ר הארגון הסגל הבכיר במכון ויצמן.

במכתבם כל ראשי ארגוני הסגל הבכיר באוניברסיטאות (פרט לאוניברסיטת בר אילן), הדגישו "אנו דוחים מכל וכל את ההמלצות לקוד אתי, העומדות בניגוד למטרתן המוצהרת, והן ההיפך הגמור משמירה על דמוקרטיה ומחשבה חופשית". עוד ציינו כי "הקוד המוצע מאיים לשנות את לרעה את תנאי העבודה של חברי הסגל, להלך עליהם אימים, ולשלוח אותם חדשות לבקרים להופיע בפני משטרת מחשבותהקוד משיק לנושאים שהם בליבת פעילותם של המרצים ויש גם משום פגיעה חמורה בזכות ההתארגנות של חברי הסגל". עוד נמסר לפונים כי ארגוני הסגל הבכיר "יפתחו בשביתה אם וכאשר המל"ג יאשר הקוד האתי".

כמן כן, אגודת מקצועית נוספת הצטרפה למתנגדים לקוד האתי: האגודה הישראלית למשפט וחברה. בחתימת פרופ' מיכל טמיר נשיאת האגודה פורסם גילוי דעת בו נאמר "לאחר שקראנו את הקוד האתי המוצע, הגענו למסקנה כי הוא אינו מתיישב עם מהותה של עבודתנו ופוגע בליבתה של העשייה האקדמית שהחמצן שלה הוא חופש הביטוי. הקוד מנוסח באופן בלתי ישים וגורף. כך למשל הוא מגדיר פעילות פוליטית בין היתר כ'כל פעילות שיש בה תמיכה ישירה בעמדה מסוימת במחלוקת ציבורית מוכרת'. על מנת להמחיש את חוסר הישימות נטול לדוגמא מצב בו פסק דין חשוב בעניין חוקתי שנוי במחלוקת מתקבל זה עתה והמרצה למשפט חוקתי רוצה להקדיש לכך דיון בכיתה, על אף שפסק הדין מן הסתם לא מצוי בסילבוס. האם מדובר 'בסטייה רגעית' המותרת על פי הקוד, או שמא ב'ניצול סמכות במצב של יחסי מרות'? האם תמיכתו או איהסכמתו של המרצה לפסקהדין או לדעת רוב או מיעוט עלולה להתפרש בעיני הסטודנטים 'באופן טבעי' כפעילות פוליטית? וכיצד אמור 'להיזהר' המרצה? זו כמובן אך דוגמא אחת מיני רבות שניתן להביא על מנת להמחיש את המציאות האבסורדית שמנסה ליצור הדוח". עוד הדגישה פרופ' טמיר "בהתייחסות הקוד לפעילות של אנשי האקדמיה מחוץ לשיעורים מעוררת קשיים ניכרים לאור היקף המגבלות והניסוחים הגורפים והעמומים. לפיכך לטעמנו יש לדחות את טיוטת הקוד המוצע, ולהתנגד לכל ניסיון להפוך אותו לבעל תוקף כלשהו".