סופרים עטורי פרסים לנשיא לריבלין: אל תטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו

מאות סופרים פנו אתמול (שבת) לנשיא המדינה, ראובן ריבלין וביקשו שלא להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות שיש עימן קלון. בין היתר, הם כתבו: "אנו, כלות וחתני פרס היצירה לסופרים עבריים עלשם ראש הממשלה לוי אשכולנחרדים כיצד מתרסקים ערכי הדמוקרטיה הישראלית והחברה הישראלית מתפוררת ומגזריה משוסים אלה באלה. גם סופרי ומשוררי ישראל אינם עשויים מקשה אחת. יש בינינו בעלות דעה ובעלי נטייה פוליטית שונים ושונותערך אחד מחבר בינינו – אהבת אדם וערכי השוויון המגולמים במגילת העצמאות".

בין חותמי מכתב הסופרים: הסופר והמשורר רוני סומק (צילום: אגודת הסופרים)

עוד הם כתבו "אנו מאמינים כי נציג הציבור שעליו יטיל נשיא המדינה את הקמת הממשלה החדשה חייב להיות איש מידותהמהווה באישיותו ובערכיו דוגמה ומופת. איננו מעלים על הדעת אפשרות, כי זכות חשובה זו תוטל בידי נאשם בפלילים, שעסוק מזה שנה ויותר בשיסוי ובפילוג, בהסתה ובביזוי". "אנו מבקשים מנשיא מדינת ישראל מר ראובן רובי ריבלין להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נציג ציבור בר לבב ונקי כפיים, שערכי הצדק, החירות והשוויון מנחים את דרכו", מסיימים הסופרים את מכתבתם.

בין החותמים על המכתב: שלמה אביו, לאה איני, רות אלמוג, אלון אלטרס, דנה אמיר, שולמית אפפל, אלכס אפשטיין, נעמי בן גור, סיגל בן יאיר, מיקי בן כנען, יקיר בן משה, מיכל בן נפתלי, דינה קטן בן ציון, נוית בראל, בני ברבש, אסתי ג.חיים, אבירמה גולן, עפרה גלברטאבני, יעל גלוברמן, אדיבה גפן, פרופ' אביבה דורון, ריקי דסקל, שפרה הורן, פרופ' רפי וייכרט, דורית וייסמן, דורית זילברמן, מיה טבת דיין, אמירה הס, יונתן יבין, הגר ינאי, שז ירושלמי, מירי ליטבק, גלעד מאירי, מירה מגן, שולה מודן, הלל מיטלפונקט, אפרת מישורי, יורם מלצר, אביבית משמרי, אגי משעול, מרגלית מתיתיהו, טל ניצן, קובי ניסים, רוני סומק, שהם סמיט, גיא עד, גליה עוז, עופרה עופר אורן, עמלה עינת, דורית פלג, לילי פרי, פרופ' מנחם פרי, נעם פרתום, שמעון צימר, דקלה קדר, אלונה קמחי, אורלי קסטל בלום, יהודית קציר, יודית שחר, צור שיזף, אילן שיינפלד, לאה שניר, תמי שם טוב.

ביום רביעי שעבר, 314 קצינים ומפקדים ביחידות עילית שיגרו) מכתב לנשיא בו ביקשו ממנו לא להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות שיש עימן קלון. בין היתר, הם כתבו: "אנו, 314 החתומים מטה, ששירתנו בתפקידי לוחמים ומפקדים בסיירת מטכ"ל ושייטת 13 בחיל הים, ומייצגים את כלל גווני החברה הישראלית והקשת הפוליטית, פונים אליך בבקשה שלא להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות שיש עמן קלון". בין חותמי המכתב נמנים, בין היתר: ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שהיה מפקד סיירת מטכ"ל ובהמשך גם רמטכ"ל, אלוף בדימוס עמירם לוין, שהיה מפקד הצוות של נתניהו בסיירת מטכ"ל ולימים גם משנה לראש המוסד, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון וראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, שהשתתף במבצע אנטבה כקשר של יוני נתניהו, אחיו של ראש הממשלה

ביום ראשון שעבר גם 540 לוחמי צוות אוויר לשעבר פנו לנשיא בבקשה שלא להטיל את הרכבת הממשלה הבאה על בנימין נתניהו: "במדינת ישראל לא יכול להיות מצב בו אדם המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים ירכיב ממשלה, ישלח את הצבא למבצעים ומלחמות, אל אם כן יזוכה על ידי בית המשפט". בין חותמי המכתב נמצא האלוף אביהו בן נון, מפקד חיל האוויר לשעבר, ויחד עמו  39 קצינים בדרגת תא"ל, 66 אל"מ, 221 סא"ל, 190 רס"ן ו-33 סרן.

יצוין ש-120 פרופסורים ואנשי אקדמיה פנו אף הם במכתב לנשיא המדינה בדרישה "למלא את חובתו הציבורית" ולהתייצב מאחורי הקביעה ש"אין מצב שנאשם בעבירות חמורות שיש עימן קלון יקבל מנדט להקים ממשלה בישראל ולעמוד בראשה, אלא אם תוכח חפותו". במכתב מציינים הפונים כי בקרוב מאוד עלולה לעמוד בלבו של התהליך הפוליטי בארץ האפשרות שאדם שהוגש נגדו כתב אישום חמור בעבירות שיש עמן קלון יקבל מנדט להקים ממשלה בישראל.

בין החותמים על המכתב חוקרים בכירים מעולם המדע והאקדמיה בישראל, לרבות עשרות זוכי פרס ישראל, נשיאים ורקטורים לשעבר של האוניברסיטאות הגדולות ושל מכללות מרכזיות וביניהם פרופסור אווה אילוז, פרופסור אביעד קליינברג, פרופסור מנחם מגידור, פרופסור אריאל הירשפלד, פרופסור אניטה שפירא, פרופסור יורם יובל, פרופסור איתמר פרוקצ'ה, פרופסור חוה יבלונקה, פרופסור עליה שנהר, פרופסור שמעון זנדבנק, פרופסור פניה עוז זלצברגר ואחרים. לדבריהם "זו סוגיה עקרונית וחשובה הנוגעת לאזרחי המדינה כולם, ואשר נמצאת בבסיסם של שלטון החוק, טוהר המידות של נבחרי ציבור, אמון הציבור במוסדות המדינה והחינוך של ילדינו".