סופי: ההסתדרות נתנה יד להפרטת חברת חשמל; אלפי עובדים יפוטרו או יפרשו

חברת החשמל פרסמה בשעה 4:00 לפנות בוקר (חמישי) את מתווה הסכם ההפרטה ("רפורמה" בלשון ממשלת הימין) בהודעה ששלחה לבורסה. עלות ההפרטה היא 7 מיליארד שקלים, האזרחים יישאו בה והיא תתפרס עלפני עשר שנים. על פי הסיכומים 1,800 עובדים יפרשו ומאות אחרים "יעברו לחברות אחרות בתחנות הכח ובחברת ניהול המערכת החדשה שתוקם". כמו כן פורסם לוח זמנים למכירת תחנות הכח של החברה שכלל לא ברור אם קיים כיום במשק הישראלי גורם שיכול או מעוניין לרכוש

2018-05-10_204205

בהודעת החברה הודגש כי להסכם נדרשים הליכי אישור רבים. "יישום השינוי המבני טעון, בין היתר, החלטת דירקטוריון החברה, החלטת ממשלה, תיקוני דין ואישורים של גורמי הממשלה וגורמים רגולטוריים ומתן רישיונות לפי חוק משק החשמל", לשון ההודעה. עם זאת, זו הפעם הראשונה בה יש הסכם מפורט להפרטת חברת החשמל.

תחת הכותרת "דיווח מיידי בנושא השינוי המבני הסופי" מסרה החברה כי "בעקבות דיונים ומשא ומתן נוספים בין גורמי הממשלה הרלוונטיים, החברה, נציגי העובדים וההסתדרות, הגיעו הצדדים האמורים להסכמות ביחס למתווה העקרונות בקשר לשינוי המבני לתקופה של 8 שנים. לפי הדיווח, "העלויות בשל יישום מתווה הרפורמה, יוכרו במלואן לחברת החשמל". כלומר, ישולמו מתעריף החשמל.

הדיווח כולל לוח זמנים למכירה של תחנות הכח וקרקעותיהן, המתבסס על ההנחה כי כל תיקוני החקיקה יסתיימו עד נובמבר 2018. סך התחנות שיימכרו מייצרות כיום 4,500 מגוואט, עם פוטנציאל לעוד אלפי מגוואט בעתיד, בזכות עתודות הקרקע.

תחנת אלון תבור תימכר תוך 18 חודשים, ואחריה תחנת רמת חובב בתוך 30 חודשים. תחנת רידינג תוך 36 חודשים, חלק מאתר חגית תוך 48 חודשים, ותחנת אשכול תוך 60 חודשים.

חברת החשמל תוכל להקים שתי יחידות ייצור המונעות בגז בשיטת מחזור משולב (מחז"מ), בנות 600 מגוואט כל אחת. הראשונה תוקם עד יוני 2022, והשנייה מותנית במכירת תחנת אלון תבור. יחידות אלו יחליפו ארבע יחידות ייצור פחמיות באותו אתר בעלות כושר ייצור של 1,440 מגוואט. החלק החשוב הוא הסכמת החברה והעובדים להפעיל תחנות אלו תחת חברתבת של חברת החשמל. למהלך זה יש עלויות משמעותיות, מעבר לעלויות התיאגוד וההנהלה: החברה תרכוש מחברת החשמל שירותי תכנון והקמה ולאחר מכן גם שירותי תפעול ותחזוקה. עם זאת, תוספת העלויות הצפויה כתוצאה ממבנה זה, שתגולגל על גב הציבור.

גם מקטע האספקה, שייפתח לתחרות לצרכנים גדולים, יעבור להיות "מרכז רווח" נפרד. מגזר הצרכנים הביתיים ("מתח נמוך") ייפתח לתחרות חלקית, במועד שעדיין לא נקבע, כך שלחברת החשמל אסור לפעול באופן תחרותי עד שנתח השוק שלה ירד מ-60%.