סוף לשביתה בלאומי קארד: העובדים יקבלו 40 מיליון שקל; 300 אלף שקל פיצויים לעובדי קפה נואר

הנהלת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד הגיעה הערב להבנות עם ועד העובדים של החברה לגבי הסכם קיבוצי חדש שנחתם לתקופה של חמש שנים. בעקבות כך, הגיעה לסיומה שביתה ללא הגבלת בלאומי קארד שהחלה ביום חמישי האחרון.

לאומי קארד הודיעה כי גובש הסכם לפיו 1,400 עובדי החברה יקבלו מענק של 40 מיליון שקל או כ-2.5 משכורות בממוצע לעובד. את המענק ישלמו לעובדי לאומי קארד בעלי השליטה היוצאים בלאומי קארד – בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%) –  שמכרו את התאגיד לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל לקרן השקעות אמריקאית ורבורג פינקוס.

2018-08-28_205139

הפגנה של עובדי קפה נואר למען זכויותיהם (צילום: הנוער העובד והלומד)

 

במסגרת ההסכם הקיבוצי יקבלו העובדים תוספות שכר של עד 3.75%, בכפוף לעמידה ביעדים. בשנה הראשונה תהיה תוספת השכר עד 3.75%, ולאחר מכן התוספת תהיה דומה לתוספות שבהסכם הקיבוצי הקודם – 3% בשנה עם תוספת של 0.25% בכפוף לעמידה ביעדים.

בנוסף, בשנה האחרונה של ההסכם, עשויה תוספת השכר לעלות ל-3.7% בכפוף לעמידה ביעדים הביצועים של החברה. בנוסף הוחלט במסגרת ההסכם להקצות לאורך חמש שנים תקציבים נוספים לטובת רווחה סוציאלית עבור נושאים כמו הגדלת ההפרשה לפנסיה, שיפור תנאי קרן ההשתלמות והגדלת שכר המינימום בחברה.

יו"ר ועד עובדי לאומי קארד, רעות פבלוביץ, מסרה כי "ההסכם הקיבוצי שלנו הוא עוד צעד משמעותי לשיפור תנאי העבודה והשכר של עובדי החברה. כמו כל הסכם, חיפשנו את נקודת האיזון הנכונה – והלילה מצאנו אותה. אני רוצה להודות לעובדי לאומי קארד, שהוכיחו שהם החלק החשוב בהצלחת החברה. מגיע לכולנו ליהנות מהעבודה הקשה ומפירות ההצלחה".

התפתחות דרמטית במאבק העובדים בקפה נואר בתל אביב:

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע אתמול (שני) כי המסעדה "קפה נואר" הוותיקה שברחוב אחד העם בתל-אביב פגעה בהתארגנות העובדים הצעירים ותשלם לעובדיה 300 אלף שקל.

"קפה נואר" פועל כבר למעלה מ-20 שנה והיא חלק מקבוצת נואר המפעילה גם את המסעדות "סבסטיאן" בהרצליה ואולם האירועים "הקומה הרביעית". לפני כשנה וחצי קבוצה של עובדים במקום המורכבת ממלצרים, ברמנים, טבחים ושוטפי כלים, התאגדו באמצעות הסתדרות הנוער העובד והלומד. מול התנגדות ההנהלה להכיר בהתארגנות העובדים, הם שבתו ואף מחו במשך שבועות ארוכים. אל ההפגנות הצטרפו פעילי פורום העובדים של חד"ש תל-אביב ויפו, שתמכו במאבקם.

על גובה הסכום נכתב בפסק הדין: "בנסיבות תיק זה, משמדובר בהפרות מצטברות ומתמשכות, עם השלכות קשות על ההתארגנות, סכום הפיצוי צריך להיות גבוה מהמוזכר לעיל". "מנגד, נתנו דעתנו לכך שמדובר במעסיק קטן מבחינת מספר העובדים (אין בידינו נתונים מוכחים בדבר איתנותה הכלכלית של המשיבה) ואנו מבקשות לקבוע קביעה מרתיעה אך שתוצאתה לא תוביל לפגיעה במסעדה אשר תוביל לפגיעה בעובדים. כן שקלנו את העובדה שמדובר בניסיון התארגנות ראשון במשיבה, ואת התרשמותנו כי הטעויות בחלקן נעשו בתום לב, ובטרם הייתה המשיבה מודעת לגבולות המותר והאסור בהתארגנות", נאמר בפסק הדין.

דורי מייקון, ממובילי התארגנות העובדים, מסר בתגובה: "אני שמח שיש צדק בבית הדין. נאבקנו מעל לשנה על הזכות הבסיסית שלנו להתאגד. חשוב שכל העובדים הצעירים ירגישו שיש מערכת שמגבה אותם. אני מקווה שעובדים צעירים יראו שאפשר להיאבק על הזכויות שלהם ויש למי לפנות. אני רוצה להודות על כל תמיכה להסתדרות הנוער העובד והלומד ולארנה לין והצוות שלה".