סולידריות בישראל עם המאבק במקסיקו למציאת 43 סטודנטים נעדרים

מאות אלפי בני אדם צעדו בחודש האחרון ברחובות העיר מקסיקו ובערים נוספות במדינה הלטינואמריקאית ודרשו מהממשלה לגלות מה עלה בגורלם של 43 סטודנטים נעדרים, שככל הנראה נרצחו על ידי חברי כנופיות ושוטרים. המפגינים נשאו את תמונותיהם של הסטודנטים הנעדרים ושלטים שעליהם נכתב: "ממשלה פשיסטית, מתנקשת במורים". הסטודנטים הנעדרים, הלומדים בסמינר להכשרת מורים, נעלמו לאחר שהם התעמתו לפני כחודש עם המשטרה והפגינו בעיר איגוואלה, הנמצאת במדינת גררו מוכת הפשיעה ואלימות כנופיות הסמים.

2014-10-31_192201

מחאה של השמאל באולם המליאה של הפרלמנט המקסיקני: תמונותיהם של הסטודנטים הנעדרים ורשימה של מעשי טבע שנעשו באנשי איגודים מקצועיים, ארגוני איכרים ופעילי שמאל בשורה ארוכה של ערים בשנים האחרונות ותחתיה המילים "מעשה ידיה של המדינה" (צילום: עיתון לה חורנאדה)

התובע הכללי של מקסיקו, חסוס מוריליו, העריך בשבוע שעבר כי מאחורי היעלמותם של 43 הסטודנטים עומדים ראש העיר איגוואלה, חוזה לואיס אברקה, ורעייתו, מריה פינאדה. "הוצאנו צווי מעצר נגד ראש העיר ואשתו וכן מפקד המשטרה המקומית, פיליפה פלורס ולזקס. ככל הנראה, הם 'המוחות' מאחורי האירועים בעיר איגוואלה ב-26 בספטמבר", אמר התובע. מוריליו סבור כי ראש העיר ורעייתו הורו לכוחות המשטרה המקומית למנוע מהסטודנטים להשתתף בהפגנה. עד כה עצרה המשטרה 52 אנשים בחשד למעורבות באירוע, בדרוםמערב מקסיקו, בהם עשרות שוטרים הקשורים לארגון הפשיעה "גררוס אונידוס" ("הלוחמים המאוחדים").

עם היעלמותם של הסטודנטים נפתחה מערכה שהקיפה את כל אמריקה הלטינית, בה אירועו מאות אלפי מקרים של "נעדרים" בעשורים האחרונים. גם בעולם קמו קולות רבים ודרשו מממשלת מקסיקו להבהיר מה עלה בגורלם של הסטודנטים. בישראל קבוצה גדולה של מרצים חתמה על מכתב סולידריות עם עמיתיהם והסטודנטים במקסיקו בו נאמר "הממשל הפדרלי של מקסיקו לא הצליח לתת דין וחשבון מלא על האירועים ולהביא את האשמים לדין. הזוועות שנחשפו הביאו להפגנות בכל מקסיקו, כולל שביתה של 48 שעות באוניברסיטאות המרכזיות ובבתי ספר רבים. בהפגנת המונים שמנתה 200,000 איש דרשו המפגינים כי הממשלה תמצא את החטופים ותעניש את הפוליטיקאים הקשורים לפשע המאורגן. הפגנות דומות נערכו בכל רחבי מקסיקו כמו גם בערים גדולות רבות ברחבי העולם".

יוזמות המכתב, פרופ' חווה יבלונקה וד"ר סנאית גיסיס, ממכון כהן שבאוניברסיטת תלאביב מסרו "עמיתינו במקסיקו מקווים לתמיכה בינלאומית במאבקם מעמיתיהם באוניברסיטאות העולם. מכתב זה מוסיף את קולנו לקולם בדרישה מממשלת מקסיקו, המחוייבת לכיבוד זכויות אדם, הפצת השכלה, ומלחמה בפשע המאורגן, למצוא את החטופים ולהעניש את האחראים למעשי הזוועה".

לפרטים נוספים: חווה יבלונקה וסנאית גיסיס:

jablonka@post.tau.ac.ilgissis@post.tau.ac.il