סדרת סרטים והרצאות בסינמטק ירושלים: מלחמות, כיבוש וחורבן

 תחת הכותרת "מלחמות ישראל – פנים רבות להן", השלוחה הירושלמית של המכללה החברתיתכלכלית תקיים סדרת הקרנות סרטים והרצאות בסינמטק ירושלים. הפעילות בשלוחה מסרו, כי "בסדרה זו אנחנו מבקשות לעצור לרגע את המהלך המובן מאליו, המזמן לנו מלחמה כל שנתיים, ולהתבונן במלחמות שהיו במבט ביקורתי ומזוויות שונות ששופכות אור על הקשר בין החברה הישראלית והמלחמות".

2016-11-09_184643

מתוך סרט האנימציה "ואלס עם באשיר"

המפגשים ייערכו אחת לחודש, לרוב בימי רביעי, בין השעות 20:00 – 23:00 ויכללו הרצאה בת שעה והקרנת סרט. יצוין שהכניסה למפגשים היא בחינם למנויי הסינמטק.

המפגש הראשון יתקיים ביום חמישי, 17 בנובמבר: "מלחמת 1948: כמה מלחמות היו שם?" "כאשר יהודים וערבים מספרים את אירועי מלחמת 1948 אפשר לעתים לחשוב שהם מדברים על שתי מלחמות שונות. ההרצאה תתייחס להבדלים התהומיים בין הסיפורים השונים של המלחמה, לסיבות להיווצרותם ולדברים שכל צד מדחיק", נמסר. המרצה: ד"ר הלל כהן, המלמד באוניברסיטה העברית וכותב על יהודים וערבים. ספרו האחרון: "תרפ״ט". במפגש יוקרן הסרט "חירבת חיזעה" (ישראל, 1978), בימוי רם לוי.

כעבור חודש, ביום רביעי 14 בדצמבר: "פלסטינים במלחמת 1948 ואחריה – עד 1956". הרצאתו של ד"ר עאדל מנאע תתמקד בסיפור הישרדותם של כמאה אלף פלסטינים בחיפה ובגליל שהיו לאזרחי ישראל. ההרצאה תענה על שאלות הנוגעות למקרים של "אי גירוש" כמו הדרוזים וגם של תושבי נצרת וכפרי הנפה שלה. כמו כן ההרצאה תסקור ותנתח את דפוסי ההתאקלמות או ההישרדות של פלסטינים גם אחרי 1948 ועד 1956. ד"ר מנאע הוא היסטוריון וחוקר בכיר במכון ון ליר. לאחרונה התפרסם ספרו "נכבה והישרדות: סיפורם של פלסטינים ששרדו בחיפה והגליל, 1956-1948" (ון ליר והקיבוץ המאוחד). "ג'אנקשן  48" (ישראל, 2016), סרטו של אודי אלוני, יוקרן לאחר ההרצאה.

על קיטש ואבל

המפגש של ה-11 בינואר 2017 יוקדש ל"גבורה, קיטש ואבל בזמר הישראלי". פרופ' אריאל הירשפלד יסקור שלושה שירים וכמה מחשבות על תפקידו של הזמר העברי בקהילה הישראליתכנותן פתחוןפה לרגשות אבל ופחד, ובמקביל כגורם לסתימת פיות ולהאדרה ריקה של היחד המדומיין של הישראליות. פרופ' הירשפלד הוא מרצה בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית. הוא חוקר ומבקר ספרות ואמנות. בתום ההרצאה יוקרן הסרט: "אוונטי פופולו" (ישראל, 1986), בימוי רפי בוקאי.

במרכז האירוע שיתקיים ב-15 בפברואר 2017, תעמוד הסוגיה "פרספקטיבה על מלחמת יום הכיפורים – משבר לחיבור, חברתי ואישי" ההרצאה תעסוק בשבר של החיילים והחברה במלחמת יום הכיפורים לאחר ההיבריס של "ששת הימים" והשפעותיו ארוכות הטווח עד ימינו, ובשאלה של שבר וניסיון לאינטגרציה נפשית אישית וקולקטיבית. המרצה: ד"ר איתמר ברנע, פסיכולוג קליני, פסיכולוג ראשי של עמותת נט"ל לטיפול בנפגעי טראומה על רקע מלחמה וטרור, בעברו היה טייס קרב במלחמת יום הכיפורים, נפצע והיה בשבי הסורי שמונה חודשים. במפגש יוקרן הסרט "ואלס עם  באשיר" (ישראל, 2008), בימוי ארי פולמן.

בין מיתוס השכול לפעילות מחאה

"נשים במלחמות ישראל – בין מיתוס השכול לפעילות מחאה" – לציון יום האישה הבינלאומי, יהיה הנושא המרכזי במפגש שיתקיים ב-15 במארס 2017. ההרצאה תעסוק בנשים ומלחמות ישראל – נשים כקרבנות המלחמות, נשים כמשתפות פעולה במיתוס השכול ונשים כנושאות מחאה. המרצה: ד"ר רלה מזלי – סופרת, חוקרת ופעילה כותבת על מלחמות בישראל מעמדה לאשגרתית, מחדשת, ומאוד פמיניסטית.

"הזכרון וההנצחה" היא כותרת המפגש של ה-29 במארס 2017. פרופ' ורד ויניצקיסרוסי תרצה על זיכרון אישי, קולקטיבי, היסטורי והיחסים שביניהם. פרופ' ויניצקיסרוסי מרצה בחוג לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית, חוקרת זיכרון והנצחה, פרסמה ספרים ומאמרים רבים, כיהנה כדיקנית הפקולטה למדעי החברה. יוקרן הסרט "גבעת התחמושת – טייק 3" (ישראל. 2001), בבימויו של מיכה שגריר.

המפגש האחרון בסדרה יתקיים ב-26 באפריל 2017: "מי התרנגולת ומי הביצה? השטחים הכבושים והייצוא הביטחוני של מדינת ישראל". החל משנות החמישים ,כמעט כל משטר בעולם שביצע פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם, השתמש בייצוא ביטחוני ישראלי. בהרצאה ידונו הסיבות לכך, והקשר ההדוק שבין התפתחות הייצוא הביטחוני והתעשיות הביטחוניות הישראליות לבין הסכסוך הישראליערבי ומדיניות ישראל בשטחים הכבושים. המרצה: עו"ד איתי מק – פעיל ועורך דין לזכויות אדם, הפועל להגברת הפיקוח הציבורי על הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל. במפגש יוקרן הסרט התיעודי "המעבדה" (ישראל, בלגיה, צרפת 2013), בבימוי יותם פלדמן.