סבב שלישי לתערוכה הבינלאומית במוזיאון בת ים 'הילדים רוצים קומוניזם'

הסבב השלישי של הפרויקט "הילדים רוצים קומוניזם" ייפתח ביום חמישי הקרוב, 22 ביוני, בשעה 20:00 במוזיאון בת ים (מובי). במסגרת התערוכה מוצגות במוזיאון עבודות חדשות שנעשו במיוחד לתערוכה: בחלל הכניסה ציורים של האמן טוי בוי, יליד לואנדה, שגדל כילד רחוב באנגולה בתקופה שאחרי מלחמת האזרחים שם הכיר את המהפכה הקובנית. סיפורה הייחודי של המלחמה שתרמה לנפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה מוהא דרך חוויותיו.

2017-06-17_172558

המיצב "בפינה, הבוקר" של הילה לביב ודנה יואלי, הוא מתקן לכרזה בהשראת החדרים האוטופיים שעיצב האמן הסובייטי אל ליסיצקי (1941-1890). הצופה מוזמן לקחת מודל נייר להכנה עצמית, לגזור ולקפל, לצבוע ולקשט במסורת מלאכת היד של "עשה זאת בעצמך", ולחזות בציור נהפך לחפץ, לכרזה.

בקומה השנייה מוצג המיצב רחב ההיקף של מקס אפשטיין "דאצ׳" שנוצר במיוחד לחלל. המיצה משחזר את בית העץ הרוסי המסורתי, הדאצ׳ה, ומעביר את הצופה לחוויה ביתית ואלביתית.

תמר ניסים מציגה פרויקט שנעשה במיוחד לתערוכה ובמרכזו סרט חדש ״אני שמחה צברי״, המגולל את סיפורה המרתק של הפעילה הקומוניסטית שמחה צברי (2004-1913) שפעלה שנים רבות במחתרת בעת שלטון המנדט הבריטי ונכלאה בשל כך.

באותה קומה מציג מתי להט את ״נפילים״, מיצב שנוצר במיוחד לתערוכה ומורכב מפרסקאות מקוריים שיצרו שרגא וייל ושמואל כץ בחדר האוכל בקיבוץ עין המפרץ ב-1954. את הפרסקאות חילץ להט לפני שנהרס חדר האוכל, ובמובי הוא מציג אותם אל מול רישום שמבוסס על אנדרטה

לליקוידטורים שהקריבו את חייהם כדי לסתום בבטון את הכור הגרעיני בצ׳רנוביל ב-1986 על מנת למנוע את המשך דליפת הקרינה הרדיואקטיבית. המיצב ״עתידים״ של טל גפני גם הוא נוצר במיוחד לתערוכה ובמרכזו דמותה של אליסה קרסון, נערה אמריקנית המתאמנת מזה תשע שנים לקראת השתתפות במשלחת המאוישת הראשונה של נאס"א למאדים, המתוכננת ל-2033. העבודה מהווה סיכומו של פרק ראשון בפרויקט שילווה את אליסה עד טיסתה למאדים בעוד 17 שנים. במסגרת מיצב הווידאו שגפני מציבה במובי, הצופה נכנסת לחלל שדומה לחדר של נערה מתבגרת, ובו סרט המתעד את אחותה הצעירה של האמנית ואת אליסה קרסון, בת גילה.

התערוכה ״הערות על חלוקה" שאצרה איליאנה פוקיאנקי מגלריה State of Concept באתונה, השותפה לפעילויות הבינלאומית של "הילדים רוצים קומוניזם", מתמקדת בשובה של מלחמת האזרחים היוונית, שהתנהלה בשנים 1949-1946, לשיח הפוליטי סביב המשבר הקפיטליסטי הנוכחי במדינה.

כמו כן מארחת התערוכה שישה אמנים מרכזיים מסצנת האמנות באתונה, ביניהם: וונגליס וולחוס, יוטה יואנידו, יורגוס ספונציס, אנטוניס פיטאס וקוסטנטינוס קוציס.
"
מבנה למנוחה", מתקן המיטות לחלימה בהקיץ של אוהד מרומי, מורכב מחדש בגרסה מוקטנת בקומה השנייה, ולידו ציור הקיר שהאמן יוני גולד צייר במהלך השנה מציג דמויות שונות העומדות בתור ארוך (בצילום: הציור במהלך העבודה עליו).

"הילדים רוצים קומוניזם" הוא פרויקט שנתי של תערוכות במובימוזיאוני בת ים והוא מתקיים במשותף עם שורה של מוסדות ואמנים שונים ברחבי העולם, וכולל תערוכות, הרצאות, מיצגים, הקרנות ופרסומים לכל אורך 2016 ו-2017. את הפרויקט מארגנים ויט האברנק, ולדימיר וידמאר, יהושע סימון, איליאנה פוקיאנקי, אלכסיי רדינסקי וקובה שרדר.

המוסדות השותפים כוללים את "טרנזיט" שבפראג וכן גלריות בקייב, בוורשה, באתונה, בלובליאנה ובמלבורן.

לפרטים נוספים ושעות פתיחה: moby.org.il

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב