נתק בין ההנהלה לוועד עובדי הרכבת; התקדמות במו"מ בתכנית קרב

קווי הרכבת בין כרמיאל לחוף הכרמל ומלוד לראשון לציון מושבתים על ידי העובדים זה היום השלישי ברציפות. המו"מ בין הצדדים התחדש בבוקר (שלישי), אבל הוא פוצץ במהרה על ידי ההנהלה. בעקבות כך הפסיקו העובדים את תנועת הרכבות בכל הארץ למשך חמש דקות.

מהוועד נמסר בתגובה: "ישיבת מו"מ בין נציגי ההסתדרות, וועד העובדים וההנהלה הסתיימה לפני דקות אחדות. לצערנו הנהלת החברה לא ממלאת אחר הוראות בית הדין וממשיכה להתעקש על פגיעה בטיחותית בנוסעים ובנהגים. נציגות העובדים תמשיך לעשות את כל המאמצים כדי להביא לפתרון המשבר". כדרכו הימנית והניאוליברלית, ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ בעקבות עיצומים עובדי הרכבת כי "את השביתות ברכבת צריך להפסיק מיד".

2019-03-12_204301

הפגנת עובדי ההוראה בתכנית קרב נגד שר החינוך נפתלי בנט (צילום: ועד עובדים)

כמו כן, בהודעה שפרסם היום ועד עובדי תוכנית קרב לעובדים בפייסבוק דיווח על התגבשות הבנות ראשוניות עם משרד החינוך לתיקון המכרז להפעלת התוכנית, ולצמצום הפגיעה בעובדים. על פי ההודעה יישמר ההסכם הקיבוצי במלואו במסגרת המכרזלרבות התנאים הסוציאליים של המדריכים ושל עובדי התשתית.

על פי ההבנות, תצומצם הפגיעה בעובדי התשתית, בעובדים ברשויות המפעילות את התוכנית במימון עצמי, וכן בעובדות הגנים, זאת לצד מיתון פגיעות נוספות בעובדים. כמו כן מציין הועד כי במסגרת קביעת התקרה לשעות ההעסקה בתוכנית, ידאגו לכך שלא יצאו עובדים מהגנת ההסכם הקיבוצי, וכי ירוכך מנגנון 'ריצוי הלקוחות', שעל פי המכרז המקורי אמור היה לשלול מרכזי התוכנית את היכולת להגן על עובדיהם מפני החלטות שרירותיות של לקוחות התוכנית. "מהלך הדיאלוג וההסדרה חיזק את המחויבות של כל הגורמים המעורבים לשמירה על תכנית קרב ועובדיה" כתבו.

בוועד הדגישו כי השינוי בעמדת משרד החינוך הושג כתוצאה ממאבקם הנחוש של העובדים, שכלל הפגנות, מאבק ציבורי, שביתה ופעולה משפטית, ולאחר מגעים אינטנסיביים עם ההסתדרות בשבוע וחצי האחרונים. "במאבק הזה הבאנו לידי שיא את יכולות הפעולה וההתארגנות שלנו, בהתגייסות חסרת תקדים של העובדים, עבודה קשה ונחושה של ההסתדרות וגורמי סיוע מקצועיים, תמיכה חשובה של שותפינו מהחברות, וחיזוק חשוב מצד בעלי תפקידים ברשויות, בתי ספר והנהגות הורים" כתב הוועד. "אלה גרמו למשרד החינוך להיכנס למהלך דיאלוג ופשרה. אין ספק שבקונטקסט המאתגר של בחירות וכנסת מושבתתהגענו להישג המקסימלי שניתן. הסתיים השלב הנוכחי במאבק. צפויה לנו עוד דרך ארוכה ולא פשוטה. אנחנו עומדים על המשמר ודרוכים לכל התפתחות. במידה שייווצרו איומים חדשים, נפעל בהתאם".

עובדי קרב מועסקים כיום על ידי החברה למתנ"סים, אך המכרז הנוכחי יקבע את זהות מפעיל התוכנית לחמש השנים הבאות. בעוד שהסכם ניסנקורןכחלון מיולי 2015 הסדיר את העסקתם הרציפה 12 חודשים בשנה – העובדה שהתכנית עוברת מכרז אחת למספר שנים עשויה להביא את העובדים