נתניהו מסבן את המשק: ההסתדרות דורשת רשת ביטחון לחסכונות הפנסיה

יו"ר ההסתדרות ארנון ברדוד פנה השבוע במכתב לממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, ולממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ד"ר משה ברקת, בדרישה שהמדינה תדאג לרשת ביטחון לחסכונות הפנסיוניים של תושבי ישראל, בהם הגמלאים. זאת, על רקע אייציבות השווקים הפיננסיים בשל משבר נגיף הקורונה. במכתבו לשניים ציין יו"ר ההסתדרות ברדוד, את החשיפה הגבוהה של החסכונות הפנסיוניים בישראל, לנכסים פיננסיים בארץ ובעולם, בשווקים אשר בימים אלה חווים ירידות שערים דרמטיות.

יו"ר ההסתדרות ארנון ברדוד (צילום: ההסתדרות)

"הירידות הקיצוניות בשוקי ההון מובילות לפגיעה ישירה בשווי החיסכון הפנסיוני המקומי", כתב יו"ר ההסתדרות, "פגיעה ודאית תיגרם לעובדים הפורשים לפנסיה בימים אלו ובזמן הקרוב. הירידות בשווקים עלולות להביא גם להפחתת הקצבאות לגמלאים פעילים". הוא התריע כי, "הפחתות של שווי חיסכון וקצבאות, צפויות לפגוע לא רק ברווחת ציבור העובדים והגמלאים, אלא גם במשק בכללותו". הוא הזכיר כי במהלך המשבר הפיננסי של שנת 2008, נקבעה בישראל רשת ביטחון לחיסכון פנסיוני, אשר  "תרמה להתייצבות השווקים". עוד הוא ביקש מהממונה על התקציבים ומהממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, לקיים דיון דחוף בנושא.

אמש (שני) שלח ברדוד פנייה נוספת לראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו. במכתבו הוא קורא לרה"מ לקחת מנהיגות כלכלית ולהרגיע את המשק. "זה הזמן להזרים כספים ולשחרר את חבילות החילוץ לעסקים", כתב ברדוד. יו"ר ההסתדרות ציין כי: "בהשוואה לעולם, מדינת ישראל מצליחה להקדים את כולם בכמה צעדים בנושא הבריאותי אבל נגררת הרחק מאחור בטיפול הכלכלי במשבר". עוד  מזהיר יו"ר ההסתדרות כי ללא שינוי בגישה הכלכלית לנושא: "נהיה עדים לאפקט דומינו כלכלי שיתגלגל לפתח ביתה של כל משפחה בארץ. המשאבים שהמדינה מנסה לחסוך על גבם של עסקים במצוקה, היא תיאלץ להשקיע אחר כך בתשלום למובטלים ובשיקום של משק במיתון מתמשך". "מאות אלפי עובדים נשלחו הביתה לחל"ת וללא הזרמת כספים מיידית למגזר העסקי, לא יהיו להם מקומות עבודה לחזור אליהם", כתב יו"ר ההסתדרות.  "ההיגיינה חשובה כדי למנוע את התפשטות הנגיף אבל אי אפשר להמשיך לסבן את המשק כדי להיחלץ מהמשבר". יצוין שבניגוד להסתדרות, איגודים מקצועיים בכל הועלם, דורשים לחזק דווקא את הכנסות העובדים והגמלאים, מתוך תקציב המדינה ולאו דווקא את המעסיקים הגדולים ואת בעלי ההון.