נתניהו מבקר אצל חבריו באמריקה הלטינית

ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באמריקה החל בארגנטינה ביום שני (11.9), נמשך בקולומביה ובמקסיקו ומשם עבר לארה"ב. יעדי הסיור באמריקה הלטינית נבחרו בקפידה. בשלוש המדינות שולטות ממשלות  ימניות  ופרו-אמריקאיות.  אין  ספק  שאחת  ממטרות הביקור באמריקה הלטינית היא חיזוק הציר הפרו-אימפריאליסטי, התומך גם בכיבוש הישראלי.  שלוש מדינות אלה, כמו גם ברזיל, הן יעד מועדף לייצוא הנשק של ישראל.

בארגנטינה פגש נתניהו את הנשיא מאוריסיו מָקְרִי, המתעקש להחזיר את ארצו לעידן הניאו-ליברלי, שכבר דרדר אותה למשבר הכלכלי והחברתי המשתולל מאז תחילת המאה. בינתיים, הצלחתו של הנשיא – חלקית.  המחאה העממית והפועלית חזקה למדי ויש הסבורים שהנשיא מקרי, בעל הון שהתעשר בהפרטות הגדולות בעידן שקדם להתקוממות ב-2001, לא יסיים את הקדנציה.

בנובמבר 2015 נמנה נתניהו, עם ראשי הממשלה הראשונים שהתקשרו לברך את הנשיא הנבחר. הוא אמר אז למקרי כי הוא מצפה להידוק היחסים עם ארגנטינה. מקרי מצדו אמר לנתניהו כי יחסה של ארגנטינה לישראל ישתנה לחיוב,  וכי  שיתוף   הפעולה   בין   שתי   המדינות  יתרחב. בסיום  השיחה הזמין נתניהו את מקרי לביקור בישראל. השבוע היה נתניהו ראש הממשלה הישראלי הראשון המבקר בבואנוס איירס.

התחממות היחסים בין ממשלות ארגנטינה וישראל הובילה לגידול ניכר בייצוא הביטחוני של האחרונה, שהגיע לשיאו בעת שלטונה של הדיקטטורה הצבאית הרצחנית בשנים 1983-1976. הייצוא הישראלי מיועד כעת לכוחות המשטרה, המואשמים בהפרות שיטתיות של זכויות האזרח. ישראל אף מאמנת את הכוחות המיוחדים של ארגנטינה, שבין היתר עוסקים בפיזור אלים של הפגנות.

לקשרים בין ישראל לארגנטינה נדבך נוסף. במדינת ישראל יושב מזה שנים רבות איש שירותי המודיעין לשעבר בצבא ארגנטינה, המבוקש בארצו בגלל פשעים נגד האנושות. האינטרפול פרסם לפני כעשור קריאה לעוצרו, ומערכת המשפט הישראלית נקראה להעמידו לדין. המבוקש, תיאודורו אניבל גאוטו, חי בחיפה תחת השם יוסף כרמל. את זהותו חשף ב-2015 העיתונאי שלמה סלוצקי בחדשות ערוץ 1. גאוטו שירת באחד ממחנות הריכוז האכזריים ביותר בדיקטטורה הקולונלים בארגנטינה.

מאז, מנסה קבוצה של פעילי זכויות אדם בישראל להביא להסגרתו לארגנטינה. למרות מאמצים גדולים שהושקעו בשנתיים האחרונות, מאמצים שכללו גם פניות ליועץ המשפטי לממשלה, לפרקליטות המדינה ולשר הפנים – לאחרון בבקשה שיורה על ביטול אזרחותו של גאוטו לאחר שזייף נתונים במסמכי ההגירה שלו – מסרבת ממשלת ישראל לשתף פעולה עם מערכת המשפט של ארגנטינה.

ביוני אשתקד עתר עו"ד איתי מק לבית המשפט העליון, בבקשה לחייב את המדינה לפעול להסגרתו. המדינה טוענת כי יש לסרב לבקשה "בגלל חוסר עניין לציבור". נציגי המדינה מתכוונים להציג לבית המשפט חומר חסוי, המהווה לדבריהם יסוד לעמדתה התמוהה.

עם פרסום דבר ביקורו של נתניהו בארגנטינה, הפיצו הפעילים קריאה תחת הכותרת: "ביבי, קח אתך את המבוקש!". הפעילים פתחו במסע ציבורי שיימשך עד הדיון בבג"ץ, שיתקיים ב-11 בדצמבר.

 

אפרים דוידי, בואנוס איירס