נתניהו אסר על גנז המדינה להשתתף במפגש עם חוקרים ומרצים שנערך בתל-אביב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את גנז המדינה, ד"ר יעקב לזוביק, שלא ליטול חלק בכינוס של "עקבות המכון לחקר הסכסוך ישראליפלסטיני" שנערך אמש במשרדי קרן רוזה לוקסמבורג בתלאביב. יצוין שלזוביק הודיע לפני מספר שבועות על כוונתו לפרוש מתפקידו בתום כהונה של 6 שנים בתפקיד, מדובר בפרישה המתוכננת כשנתיים לפני המועד המקורי.

2017-07-19_193648

למרות האיסור שהטיל ראש הממשלה, הדיון נערך בהשתתפות עשרות מרצים, חוקרים, עיתונאים וסטודנטים לתארים מתקדמים העושים שימוש תדיר בארכיון המדינה. בדיון הועלו טענות קשות על היעדר נגישות לתיקים המופקדים בגנזך המדינה ועל העובדה שנסגר אולם הקריאה בארכיון הלאומי מה שמקשה עוד יותר על עבודת החוקרים.

מנהל "עקבות", ליאור יבנה, הסביר בתחילת המפגש שנערך אמש כי בימים האחרונים הפעילו גורמים שמזוהים עם הימין הקיצוני מסע לחצים שקרי על לשכת ראש הממשלה, במטרה למנוע את השתתפות גנז המדינה בפגישתנו הערב. למה? הם לא אוהבים את העובדה שלצד פעילות מכון עקבות להסרת חסמים לגישת הציבור לארכיונים הממשלתיים, אנחנו עוסקים במחקר בנושא הסכסוך ובפעילות להגנה על זכויות האדם".

"לפני כמה שעות הלחצים עשו את שלהם. אתמול בצהריים הודיע לי גנז המדינה ד"ר לזוביק כי קיבל אישור סופי מהממונים עליו להשתתפותו, אך בתשע בערב מסר לי כי בשל 'הוראה מגבוה' נאסר עליו להשתתף בפגישתנו", הוסיף יבנה. יצוין שצפויים עוד שני מפגשים פתוחים ביוזמת "עקבות", ב-12 בספטמבר: "חיסוי וחשיפה בארכיון צה"ל ומערכת הביטחון", וב-17 באוקטובר: "הארכיון וזכויות האדם".

על מכון "עקבות": http://akevot.org.il