נשק, נשק תרדוף: הכנסת דחתה הצעת חוק של ח"כ כסיף להגבלת הייצוא הביטחוני

מליאת הכנסת דחתה בשבוע שעבר (28.10) בקריאה טרומית את הצעת החוק להגבלת יצוא הנשק שהגיש ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת). ההצעה זכתה בתמיכת כל חברי סיעתו, ועימם חברי הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) ועופר שלח (יש עתיד), אולם נפלה ברוב של 44 מתנגדים. בתום ההצבעה מסר ח"כ כסיף: "ישראל היא ספקית נשק מובילה למשטרים רצחניים ברחבי העולם. עלינו להציב גבולות וכללים, להציב את חיי האדם מעל לרווחים של תאגידי נשק. הקואליציה הפילה את ההצעה הפעם, אבל אני מבטיח להביא אותה שוב, וגם להעביר אותה."

בנאום במליאה לפני ההצבעה, תקף ח"כ כסיף את ממשלת הימין על המשך יצוא הנשק הישראלי לכל דורש. "הממשלה, על שלל פשעיה האחרים, מוסיפה חטא על פשע למען קידוש ההון והרווח. שירצחו ויאנסו נשים וילדים, מה זה חשוב? העיקר שמדינת ישראל המוסרית בעולם, עם הצבא המוסרי בעולם, מספקת נשק לעורפי ראשים ולשוחטי ילדים. אני בוש ונכלם על כך שהמדינה שאני חי בה נותנת לגיטימציה ומשתפת פעולה עם אינספור פשעים נגד האנושות הנעשים בעולם. אין לכם לגיטימציה לומר מילה אחת נגד מעשי טרור כשאתם מוכרים אמצעי לחימה לגדולי הפושעים", הטיח כסיף.

בנאומו הזכיר כסיף מכירת נשק ישראלי למדינות דיקטטוריות הפוגעות באזרחים בנשק זה. בין השאר ציין מכירת רובי גליל מתוצרת ישראל לדרום סודאן שם נעשו מעשי טבח באזרחים במלחמת האזרחים, וגם את העסקאות עם שלטונות בורמה שטבחו בבני הרוהינגה ב-2016 וב-2017. כסיף ציטט בנאומו את הרמב"ם, שקבע כי אסור למכור נשק ל"עובדי אלילים", וקרא לחברי הכנסת החרדים להצביע בעד הצעתו. הצעת החוק היא תוספת לחוק הייצוא הביטחוני שנקבע ב-2007, והיא דרשה לקבוע איסור על סחר בנשק עם מדינות המבצעות הפרה חמורה של זכויות אדם. בנוסף הוצע להקים ועדה ציבורית הכוללת נציגי ממשלה וציבור אשר תקבע האם מותר או אסור למכור נשק למדינה מסוימת.

תמיכת הרבנים

קודם להצבעה פורסמה הודעת תמיכה מטעם 38 רבנים, אשר קבעו כי "ההלכה היהודית אוסרת במפורש מכירת כלי נשק לנכרים שחשודים על שימוש לרעה וגרימת נזק לרבים וכי כל מכירה כזאת דורשת גם בדיקה הלכתית מעמיקה ויסודית."

הרב אבידן פרידמן, יוזם המכתב ויו"ר קואליציית ינשו"ף (ארגונים למען שקיפות ופיקוח בייצוא נשק) אמר: "אחרי שבני גנץ הבטיח מספר פעמים לפני הבחירות שיפעל להפסיק מכירת נשק למשטרים רצחניים, הגיעה עת המבחן. כאן אי אפשר להשתמש במשבר הקורונה כדי להצדיק שינוי בעמדה. המצב העגום שבו נשק ישראלי נמכר למדינות המבצעות את הפשעים החמורים בעולם לא השתנה, ואולי הצורך בחוק כזה אפילו עלה על רקע בריתות חדשות עם מדינות כמו סודן, שלה היסטוריה בעייתית מאד מבחינת השימוש בנשק. אנחנו מצפים שיעמוד בדברו, יעשה את הדבר הנכון מבחינה מוסרית ומבחינה יהודית, ויוכיח שהוא יכול לנקוט צעדים אמיצים".

הרב יהודה גלעד, ראש ישיבת מעלה גלבוע ואחד החותמים על המכתב, הסביר כי חתם עליו שכן מעבר לנימוק ההלכתי, האוסר בפרוש מכירת נשק העלול לפגוע בחפים מפשע, לעם ישראל יש שליחות להיות אור לגויים מבחינה מוסרית. "היעלה על הדעת שעם שחשף את העולם לעשרת הדברות, העומדים בתשתית המוסרית של העולם המערבי, יאטום את אוזניו מקול דמי אחינו בני האדם באשר הם הזועק מן האדמה?", אמר הרב גלעד. עם קואליציית ינשו"ף נמנים פעילים ממספר ארגונים: הלב היהודי, תבל בצדק, קרן נאלא, רבנים למען זכויות אדם, קהילות יקר, אמנסטי והבית הגא בבאר שבע.

ישראל יצואנית נשק גדולה

ישראל הפכה יצואנית הנשק הגדולה בעולם ביחס לתושביה. לפי נתוני האגף לפיקוח על יצוא ביטחוני במשרד הביטחון, היקף הייצוא של ישראל בתחום זה בשנת 2019 הגיע ל-7.2 מיליארד דולר.

ארצות היעד העיקריות הן מדינות באסיה ובאוקיאנוס השקט – 41% מסך העסקאות. אירופה אחראית ל-26% מסך העסקאות וצפון אמריקה ל-25%. הודו היא אחת מהיבואניות הגדולות, אבל גם מדינות אחרות כמו הפיליפינים, סרי לנקה, אזרבייג'ן (שמשתמשת בנשק הזה כעת במלחמה בנגורנוקרבאך). עיקר הייצוא הוא מערכות טילים והגנה מפני טילים, מטוסים ללא טייס, מערכות לוחמה אלקטרונית ומכ"מ, וגם התחום המתפתח של לוחמת סייבר, ומערכות מעקב.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב