נשיא קולומביה ביטל תכנית כלכלית לאחר ארבעה ימי שביתה ומותם של 21 מפגינים

לאחר ארבעה ימי שביתה כללית ומותם של 21 מפגינים, נשיא קולומביה איוון דוקה, ביטל אתמול (שני) תכניות ניאו-ליברלית להעלאת מסים. המחאה ההמונית ברחבי המדינה הלטינו-אמריקאית הובילה לשפיכות דמים ולמשבר פוליטי ללא תקדים. דוקה הציג לפני שלושה שבועות הצעת חוק בקונגרס, שכללה העלאות מסים חדות שעקרה: מעמד העובדים אמור לשלם את המשבר הכלכלי תולדה של מגפת הקורונה.

דוקה הימני-קיצוני וחבר קרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היה המנהיג הראשון של מדינה קפיטליסטית שנקט צעד של הידוק חגורה. המהלך מגלם את הדילמה שעומדת בפני ממשלות ימניות רבות בעולם ובאמריקה הלטינית בפרט. כלכלת קולומביה נסוגה ב-7% ב-2020, כפליים מהממוצע העולמי. רוב המדינות בעולם עדיין ממשיכות להרחיב תקציבים כדי לתמוך בנפגעי המשבר ולבסס התאוששות כלכלית.

על פי דיווחי משרד הפנים בבוגוטה לפחות 17 בני אדם נהרגו ויותר מ-800 נפצעו בעימותים בקולומביה, בחמישה ימים של הפגנות סוערות נגד רפורמת מסים שקידם דוקה שבשיאן הוא הורה לצבא להציב חיילים ברחובות. אך שבועון המפלגה הקומוניסטית, שפעיליה לקחו חלק במחאות והשביתה, מסר כי מספרם ההרוגים הוא 21, רובם צעירים. זאת, על בסיס נתונים שאספו ארגונים לזכויות אדם.

שוטר יורה מטווח קצר לעבר מפגין במרכז בוגוטה ביום שישי האחרון (צילום: המפלגה הקומוניסטית הקולומביאנית)

 

העיתוי של דוקה לא היה יכול להיות גרוע יותר. קולומביה נמצאת במהלך גל שלישי מתגבר של מגפת הקורונה שבו מככב הווריאנט הברזילאי, קטלני מקודמיו. מיטות הטיפול הנמרץ בבתי החולים מלאות, וניכר מחסור במכלי חמצן. בוגוטה, הבירה, היא עיר אדומה, שבוע העבודה בה קוצר לארבעה ימים ויש עוצר לילי שמתחיל בשמונה בערב. מבצע החיסונים מתקדם לאט, ונראה שבמקום להתאושש כלכלית, ב-2021 תסבול קולומביה מעוד נסיגה.

דוקה רצה לאותת על כוונותיו להגדיל את הכנסות הממשלה על חשבון מעמד העובדים והחקלאים כדי לממן את ההוצאות הגדולות שנובעות ממשבר הקורונה, כולל סיוע חירום לתושבים. הוא נתקל בהתנגדות עממית רחבה ובהפגנות ענק מאז 28 באפריל ושביתה כללית שהוכרזה למחרת. חורחה איוון אוספינה, ראש העיר קאלי, העיר השלישית בקולומביה ובה נהרגו חמישה מפגינים, לאחר ש-4,000 חיילים ושוטרים הוצבו בה מול המפגינים, קרא לדוקה: "אדוני הנשיא, רפורמת המס מתה. איננו רוצים שהיא תגרום לעוד מקרי מוות. בבקשה, בטל אותה."