נשיא צ'ילה הימני יבקר בישראל בעת שבארצו גוברת התסיסה החברתית והמעמדית

נשיא צ'ילה הימני, סבסטיאן פיניירה, פותח מחר (שני) בביקור של כשלושה ימים בישראל וברשות הפלסטינית כאשר בארצו גוברת התסיסה החברתית. המורים בבתי הספר היסודיים ובתיכוניים שובתים זה ארבעה שבועות, מאות אלפי סטודנטים יצאו לרחובות הערים למען חינוך חינם בשבועות האחרונים. המורים בבית הספר התיכון מוחים נגד הקיצוץ בתקציב החינוך והתכנית הממשלתית לבטל את מקצועות ההיסטוריה, האמנות וחינוך גופני – יחד עם פיטורי מוריהם. כמו כן, הכורים בצ'וקיקמטה, אחד המכרות הנחושת הגדולים בעולם, שובתים מזה שבוע. זהו אחד מענפי הייצוא המרכזיים של המדינה הדרום אמריקאית.

במהלך ביקורו צפוי פיניירה להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לצד בכירים ישראלים ופלסטינים נוספים. אל פיניירה יתלוו כמה מחוקקים צ'יליאנים וכן מנהיגי הקהילות היהודיות והפלסטיניות במדינה.

פיניירה ביקר בעבר בישראל וברשות הפלסטינית במהלך כהונתו הראשונה ב-2011 – ביקור ראשון של נשיא מכהן. לאחר שנבחר לכהונה שנייה בשנה שעברה, החליט שיקיים ביקור נוסף באזור. בין היתר, ההחלטה התקבלה בעקבות פגישה עם נתניהו בחודש ינואר שעבר בברזיל במהלך השבעתו של הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונרו.

2019-06-23_193717

45 אלף מורים הפגינו נגד ממשלת פיניירה בשבוע שעבר בבירה סנטיאגו (צילום: פרנסה לטינה)

בניגוד לעמדת ממשלת הימין, בנובמבר 2018 אישר הקונגרס בצ'ילה הצעה הקוראת לממשלה לפעול להחרמת התנחלויות בכל הסכם עתידי עם ישראל ולבחינה מחדש של הסכמי העבר. ההצעה עברה ברוב של 99 תומכים מול שבעה מתנגדים ו-30 נמנעיםההצעה כללה דרישה מהממשלה לבדוק את כל ההסכמים שנחתמו עם ישראל כדי לוודא שהם מתייחסים לשטחים בתוך גבולות 67' בלבד. הסעיף השני ביקש לחייב את שירות החוץ הצ'יליאני לוודא שכל ההסכמים שייחתמו בעתיד יתייחסו גם הם רק לגבולות אלה.

עוד הוחלט להפיץ הנחיות לאזרחי צ'ילה שמבקרים או עושים עסקים בישראל כדי שיבינו את הקונטקסט ההיסטורי של המקום "ולא יתמכו בכיבוש או ישתפו פעולה עם הפרות זכויות אדם בשטחים הכבושים”לבסוף, דורשת ההחלטה לייצר מנגנון ממלכתי שיאסור ייבוא מוצרים מהתנחלויות. ההצעה מכירה במדינה פלסטינית בגבולות 67', שבירתה ירושלים המזרחית. צ'ילה כבר הכירה במדינה פלסטינית בעבר.