נשיא סודאן הכריז על מצב חירום: נעצר מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית

נשיא סודן עומאר אלבשיר הודיע אמש (שישי) על פירוק הממשלה וקרא לפרלמנט הסודני לעכב את יישום התיקונים לחוקה שיאפשרו לו להתמודד כהונה נוספת בבחירות ב-2020. כמו כן, אלבשיר הכריז בנוסף על מצב חירום במדינה למשך שנה, לאור המחאות הציבוריות הגדולות נגד המשך משטרו.

2019-02-23_165609

מפגינים נגד המשטר בסודאן, ביום חמישי האחרון, בבירה ח'רטום (צילום: אלמידאן)

זמן קצר לפני נאומו של אלבשיר, ששודר בטלוויזיה הממלכתית במדינה, דיווחו תושבים בבירה חרטום כי כוחות הביטחון פיזרו הפגנת אלפים באמצעות ירי גז מדמיע. בחודשים האחרונים התקוממו נגד שלטונו של אלבשיר, במחאה שהחלה נגד עליית מחירי הלחם. בעקבות נאומו של הנשיא קראו איגודי העובדים, שהובילו את המחאה נגד השלטון בימים האחרונים, להגביר את ההפגנות עד להפלת הנשיא. המפלגה הקומוניסטית הצטרפה לקריאה להדחת הנשיא. יצוין שבשבועות האחרונים המשטרה והשירותים חשאיים עצרו 15 חברות וחברים בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית – ביניהם המזכ"ל מוחמד מוכתר ח'טיב.

בחודש דצמבר פרצו במדינה הפגנות על רקע מחירי הלחם והדלק הגבוהים, שהפכו עד מהרה למחאה נגד שלטונו של אלבאשיר. על פי הרשויות במדינה, 31 בני אדם נהרגו מאז פרוץ ההפגנות, אך פעילים חברתיים טוענים כי מניין ההרוגים כפול ועומד על 60. מאות מפגינים, בהם מנהיגי אופוזיציה, פעילים ועיתונאים נכלאו על ידי השירות החשאי בחודשים האחרונים. אלבאשיר מבוקש בבית הדין הביןלאומי בגין מעורבותו ברצח העם בדרפור.