נשיא הפיליפינים לחייליו: אל תהרגו מורדות שמאליות – תירו באיברי מינן

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הציעה אתמול (חמישי) 500 דולר לכל אזרח ארצו שירצח לוחם קומוניסטי של צבא העם החדש. "למדינה זול יותר שכל אזרח יהרוג מורד קומוניסטי מאשר לפתוח במלחמה כוללת נגד הגרילה", אמר דוטרטה בנאום שנשא בעיר סבו על פי הדיווח של רשת הטלוויזיה "טלסור".

דוטרטה עורר סערה בתחילת השבוע לאחר שהורה לחיילים לירות בלוחמות בארגוני המורדים באבר מינן. בנאום שנשא בפני יותר מ-200 חיילים במלאקאננג, סיפק הוראות כיצד לפעול מול הלוחמות מן השמאל: "יש הוראה חדשה מהמושל, 'אנחנו לא נהרוג אתכן, אנחנו נירה בכן באבר מינכן'", אמר דוטרטה והוסיף כי ללא אבר המין, הנשים יהיו "חסרות תועלת".

2018-02-16_171508

אחת ממפקדות צבא העם החדש של הפיליפינים (צילום: טלסור)

דוטרטה השתמש שוב ושוב לאורך הנאום במלה בשפה הוויסאיאנית המקבילה לפות, "ביסונג". אלא שזו צונזרה מהתמליל הרשמי שהפיץ הארמון, והוחלפה במלה עדינה יותר. למרות זאת, דבריו, שנאמרו לקול צחוק הקהל באולם, הוקלטו ועוררו את זעמם של ארגוני זכויות האדם וארגוני נשים בארצו.

חברת הקונגרס במנילה ממפלגת הנשים "גבריאלה", אמי דה חסוס, כינתה את דוטרטה "מאצ'ופשיסט" ואמרה כי האמירות שלו נגד נשים "מביאות את הטרור של המדינה נגד נשים לרמה חדשה לגמרי". היא תיארה את הנשיא כ"מאצ'ופשיסט המסוכן ביותר בממשלה", והוסיפה: "הוא הוכיח שהוא התגלמות המיזוגיניה והפשיזם באיש אחד". דוברו של הנשיא. הארי רוקה, דחה את הטענות כי הנשיא שונא נשים וסקסיסט. "אתם יודעים לפעמים הפמיניסטיות קצת מגזימות. כלומר, זה מצחיק. בחייכם. פשוט תצחקו", אמר רוקה.

קרלוס קונדה, חוקר מקומי מטעם משמר זכויות אדם אמר כי "זו רק האמירה האחרונה של הנשיא מבין סדרת התבטאויות מיזוגיניות, פוגעניות ומשפילות נגד נשים". לדבריו, אמירה כזו "מעודדת את כוחות המדינה להשתמש באלימות מינית בזמן עימות חמוש, תוך הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי".