נשיא בוליביה הכריז שישראל הינה מדינת טרור

נשיא בוליביה, אבו מוראלס, הכריז היום (רביעי) על ישראל "מדינת טרור" בעקבות פעילות צה"ל במבצע "צוק איתן". בעקבות ההחלטה יבוטל הפטור מוויזה שהיה נהוג בין המדינות, מאז הסכם שנחתם ביניהן ב-1972. "התוקפנות של ישראל בעזה נוגדת את עקרון הזכות לחיים שאותו מכבדות ממשלות שוחרות שלום בעולם", אמר מוראלס. על כך מסרה סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". יצוין ממשלת צ'ילה ופרו הודיעו ביום שלישי האחרון, בצעד משותף, על החזרת שגריריהם בישראל להתייעצות, בשל ההסלמה בלחימה ברצועת עזה ופעילות צה"ל. בשבוע שעבר, ברזיל נקטה בצעד דומה ומסרה: "ההסלמה באלימות אינה מקובלת, וכך גם השימוש הבלתיסביר בכוח שעושה ישראל ברצועת עזה".

 2014-07-31_205034

נשיא בוליביה, אבו מוראלס, מדבר בעד זכות ההגדרה עצמית לעם הפלסטיני באו"ם (צילום: פרנסה לטינה)

"פרו עוקבת בתשומת לב מירבית אחר האירועים האחרונים במזרח התיכון, ומצרה על הפרת הפסקת האש, תוך פעילות צבאית מחודשת של ישראל ברצועת עזה, אשר גבתה עד כה את חייהם של יותר מאלף קורבנות, רבים מהם אזרחים, נשים וילדים", נמסר בהודעה רשמית ממשרד החוץ בלימה. עוד נכתב בהודעה: "מעשים חמורים אלה משפיעים על השלום, ומהווים הפרה חוזרת ונשנה של הנורמות הבסיסיות של החוק ההומניטרי הבינלאומי. כמו כן, פרו מגנה את ירי הרקטות, כמו גם כל סוג של מתקפה נגד האוכלוסייה האזרחית בישראל". מסנטיאגו נמסר: "צ'ילה עוקבת בדאגה חמורה אחר המבצעים הצבאיים, אשר מהווים עונש קולקטיבי לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, ואינם מכבדים את החוק ההומניטרי הבינלאומי". "עם זאת, צ'ילה ממשיכה לגנות את ירי הרקטות על ידי חמאס נגד אוכלוסייה אזרחית בישראל", נכתב, "ומדגישה את היקף הפעילות הצבאית הישראלית בעזה ועוצמתה, אשר מפרה את עיקרון הפרופורציונאליות של שימוש בכוח – דרישה בסיסית על מנת להצדיק הגנה עצמית".

בשתי ההודעות נמסר כי הצעד נעשה "תוך שיתוף פעולה עם מדינות נוספות באזור". מלבד ברזיל, אקוודור החזירה את שגרירה בישראל להתייעצות ב-18 ביולי, ואילו ונצואלה ובוליביה נקטו בצעד דומה לאחר מבצע "עופרת יצוקה", בתחילת שנת 2009, ולא החזירו את שגריריהן לתל אביב מאז.