נציגת כוח לעובדים בדיון בוועדת הכספים דרשה העסקה ישירה במשפחתונים

תמימות דעים בקרב חברי ועדת הכספים לגבי הצורך להגביר את התמיכה במערך המשפחתונים המוכרים והמוסדרים, לצורך תמיכה באימהות עובדות ובכלל, עלמנת לסייע למשפחות בהן שני בני הזוג עובדים. המשפחתונים, כך אמרו חברי הכנסת, בישיבת מעקב בנושא בוועדה, שנערכה אתמול (שלישי) נועדו לסייע במקומות בהם אין די מעונות יום או שאין מספיק מקומות במעונות הקיימים. את הדיון יזמו חברי הכנסת עאידה תומאסולימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) ואורי מקלב (יהדות התורה). יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פתח את הדיון בקביעה, כי "הממשלה פועלת בנושא הזה נגד עצמה. מחד, רוצה לעודד יציאת נשים לעבודה ומאידך, לא מאפשרת להם את זה, כי לא מממנת משפחתונים ומעונות יום".

2017-03-08_193709

הפגנת עובדות המשפחתונים למען זכויותיהן (צילום: כוח לעובדים)

מי שמילא את מקומה של ח"כ עאידה תומאסולימאן (באותה שעה היא ניהלה דיון על יום האשה בוועדה בראשותה), שהיתה אף היא מבין יוזמי הדיון, היה ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) שאמר: "המדינה מתייחסת למשפחתונים כאל ילד חורג ולא מבינים שחלק מרכזי מפתרון מרכזי מהיכולת של נשים לצאת לעבודה, מתקיים בשולי המערכת בצורה בעייתית ומייצר בעיות איומות. נשים משתכרות פחות משכר מינימום ללא חיסכון פנסיוני במשפחתונים והרי זה לא חוקי ומסובסדות ממשרד הרווחה, כי המעמד שלהן כעצמאיות, כגון עובדות קבלן. לא כפופות לחוק שכר מינימום, אין להם חיסכון פנסיוני אך לכל הדברים האחרים יש עליהן פיקוח חייבות לעמוד בדרישות משרד הרווחה, ובנהלים לפתיחת משפחתון, לכן הגיע הזמן לצעד המתבקש לקבוע העובדות במשפחתונים עובדות שכירות ומגיעות להן זכויות בסיסיות שכר הוגן, זכויות פנסיוניות ותנאי עבודה נאותים".

רכזת ענף הגיל הרך בכוח לעובדים, נועה נוצני, הדגישה: "אנחנו מצדדים בהרחבת השירות, לצד מעונות היום, כי יש מקומות שאין אפשרות להקים כי צפיפות והמון ביורוקרטיה אך לא ניתן להרחיב ללא התייחסות למצב המטפלות כיום, כי אחרת זה להכניס עוד אנשים לעבודה בעוני. אנחנו מבקשים שהמעמד של המטפלות יהיה מוכר ולא כפיקציה והעסקה תקנית עם זכויות סוציאליות. בנוסף, יש להעלות את התגמול שהן מקבלות כיום ובעיקר, שבמינמום יוכלו להפקיד לחיסכון פנסיוני. המשפחתונים עונים על שתי מטרות כלכליותחברתיות: מסגרות טובות ומפוקחות לילדים וכן עידוד יציאת נשים לתעסוקה בעיקר מהפריפריה. 42% מהחברה הערבית, 34% חרדית ונותנות מענה מדהים למדינה ולמרות שממלאות תפקיד כה חשוב המדינה לא מסתכלת עליהן בצורה כזאת ותנאי שכרן נמוכים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, סיכם את הדיון בהדגשה, כי "ועדת הכספים לא תעבור בנושא הזה לסדר היום ותדרוש מהמדינה לקדם צעדים ממשיים בפועל. אני דורש לעמוד בסיכום שהיה להקצות כבר ב– 2017 את ה– 300 מיליון ₪ שלגביהם היתה התחייבות לצורך בינוי של עוד מעונות יום ולהוסיף תקצוב גבוה יותר למשפחתונים. סה"כ היתה תכנית לבינוי מעונות בסך כולל של 700 מיליון ₪ ונדרש שעתה יקצו לפחות את מחצית הסכום, 350 מיליון ₪. גם ראש אגף התקציבים התחייב בפניי בנושא וכבר עבר חודש מאז".