נפטר החוקר ופעיל השלום פרופ' זאב שטרנהל; ח"כ עודה: חווה את הפשיזם על בשרו

המרצה והחוקר מהאוניברסיטה העברית פרופסור זאב שטרנהל, חתן פרס ישראל למדע המדינה, הלך לעולמו היום (ראשון) בגיל 85. שטרנהל היה חוקר בעל שם עולמי של הפשיזם ובשנת 2008 הוא זכה בפרס ישראל. הוא הרבה להתבטא בסוגיות פוליטיות עכשוויות בישראל ופרסם מאמרים בנושאים שונים, בשנים האחרונות בעיתון "הארץ". מחקריו של שטרנהל עסקו בעליית האידאולוגיה הפשיסטית במאה ה-20 באירופה. בין היתר, הוא התחקה אחר המקורות הרעיוניים של הפשיזם בצרפת ועלייתו לשלטון באיטליה.

פרופ' שטרנהל וח"כ עודה בשיחה בירושלים לפני שנתיים (צילום: רעות מור)

פרופ' שטרנהל היה ניצול שואה, שאיבד במלחמת העולם השנייה את אביו שלחם בצבא הפולני ואת אמו ואחותו שנרצחו בידי הנאצים. הוא נמלט מגטו פשמישל שבפולין ביחד עם דודו ודודתו לעיר לבוב שבמערב אוקראינה, שם הסתתר. לאחר המלחמה עבר לצרפת ברכבת ילדים של הצלב האדום, והיגר לישראל עוד לפני שסיים את לימודיו, בשנת 1951.

שטרנהל תמך בהפסקת הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, עוד משנות ה-70. בספטמבר 2008 נפצע ברגלו מפיצוץ מטען שהונח בפתח ביתו בירושלים, כעבור שנה נעצר מתנחל בשטחים הפלסטינים הכבושים, יעקב טייטל שהורשע בגין המעשה ב-2013. ב-2009 השתתף החוקר בכנס מרקס השנתי שנערך במועדון הגדה השמאלית בתלאביב ושעסק בפשיזם בישראל.

לאחר היוודע מותו, רבים מעולם האקדמיה והפוליטיקה בישראל ספדו לשטרנהל. ארגון "יש דין", ששטרנהל היה חבר המועצה הציבורית שלו, פרסם כי הוא "מרכין את ראשו עם פטירתו של פרופ' זאב שטרנהל, ענק רוח שידע לשלב עוצמה אינטלקטואלית ומוסרית ולוחם במאבק נגד הכיבוש והפשיזם". עוד נכתב בהודעה, כי "פרופ' שטרנהל היה האיש שראה נכוחה את הדרדרותה המוסרית של מדינת ישראל, ועשה כל שביכולתו כדי לעצור אותה. ואנו מוקירים את תרומתו ואת הזכות לפעול ולהיאבק לצדו למען עולם טוב יותר. אנחנו שולחים תנחומים וחיזוקים למשפחתו לרעייתו זיוה, לשתי בנותיו יעל וטלי ולכל בני ובנות בתיהן".

גם יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) ספד לשטרנהל. "בילדותו בפולין זאב שטרנהל חווה את התוצאות האיומות של הפשיזם ובהמשך חייו אזר אומץ וכוח כדי לחקור ולהאבק בו. במשך עשורים היווה קול משמעותי בעד זכויות אדם לפלסטינים ונגד משטר הכיבוש בשטחים. ‏המפגש איתו מלווה אותי מאז וכתביו ימשיכו להאיר את הדרך לצדק וחירות לכולם", כתב. ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת), בעבר איש המחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בה עבד המנוח מסר: "נפטר מורי ורבי פרופ' זאב שטרנהל. זאב היה איש אשכולות שנשאר נאמן לערכי הנאורות ונלחם להגנתם, בעיקר אל מול המלחמה שהכריזו עליהם נתניהו ושות'. כמו באקדמיה, גם בזירה הציבורית– ללא מורא למרות האיומים והניסיון לרצחו. אעשה כל מאמץ להמשיך את מאבקו בפשיזם, בגזענות ובכיבוש".