נפטר ג'ילבר נקאש – מהפכן תוניסאי ערבי-יהודי ואנטי-ציוני

הלוויתו של המהפכן הערבייהודי האנטיציוני יליד תוניסיה ז'ילבר נקאש נערכה בשבוע שעבר (30.12) בבית הקברות בורג'ל בבירה תוניס. נקאש נפטר בפריס (26.12) לאחר מחלה קשה. הוא נולד בינואר 1939 בתוניס, למד בבית ספר צרפתי יוקרתי בעיר, וב-1962 סיים בפריס לימודי אגרונומיה. עוד בעת לימודיו בבית הספר התיכון הצטרף למפלגה הקומוניסטית התוניסאית. לאחר שובו לתוניס הצטרף נקאש לתנועת "פרספקטיב", אותה הקימו סטודנטים תוניסאים בצרפת ומאוחר יותר עברו לפעול במחתרת בתוניסיה. נקאש נמנה עם מנהיגי התנועה.

גי'לבר נקאש, כפי שצולם בתוניסיה לפני שנתיים עם פרסום ספרו "קריסטל" (צילום: הומניטה)

בגלל פעילותו הפוליטית נאסר נקאש וישב בכלא במשך 11 שנים, במהלכן עבר סדרת עינויים קשים מידי סוכני המשטרים של הנשיאים חביב בורגיבה וזין עבאדין בן עלי. לאחר ששוחרר מבית הסוהר נשאר תחת מעקב ובמעצר בית. רק לאחר ההתקוממות העממית של 2011 הושבו לנקאש זכויותיו הפוליטיות.

נקאש ניצל את שהותו הארוכה בבתי הכלא כדי לכתוב את ספרו הראשון "הקריסטל". על כריכתו הופיעה חפיסה של סיגריות "קריסטל" מתוצרת תוניסיה. הוא כתב את הספר על העטיפות הזעירות של חפיסות הסיגריות, שהוברחו לתוך הכלא בידי קרוביו שבאו לבקרו.

בשנת 2016 קיימה "ועדת האמת" ישיבה פומבית של קורבנות העינויים, במהלכה העיד נקאש על העינויים והדיכוי מהם סבל בזמן שלטונם של בורגיבה ובן עלי. הוא נפטר ימים ספורים לפני הופעתו השלישית בפני אנשי הוועדה. נקאש היה מרקסיסטלניניסט ובמשך עשרות שנים מתח ביקורת על הפגיעות המתמשכות של הכיבוש בפלסטינים. כמו כן קרא להבחין בין הדת היהודית ובין התנועה הציונית.

עם מותו פרסמו מפלגות השמאל התוניסאיות הודעות לזכרו. גם ממשלת תוניסיה פרסמה הודעה בה נאמר שנקאש היה "אחד מסמלי השחרור הלאומי ואף אחד מסמלי שחרור בני האדם כולם, (הוא היה) אחד הלוחמים הנאמנים שהאמינו בעקרונות השחרור והצדק ונאבקו למענם עד נשימתם האחרונה". בנו, סלים, מסר לעיתון "הומניטה" שאביו ביקש להיקבר בתוניסיה. לפי הדיווחים בעיתונות התוניסאית, מאות ליוו את נקאש בדרכו האחרונה ובהם חברי פרלמנט, פעילים באיגודים המקצועיים וחבריו.

הידיעה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"