נפגעות ונפגעי עבירות מין יוכלו להיחשף ללא אישור בית משפט

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 135) פרסום פרטיו של נפגע או מתלונן בעבירת מין, אושרה השבוע להכנה לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק שתאפשר למתלוננות לחשוף את זהותן ללא צורך באישור בית משפט וללא סנקציות פליליות עברה פה אחד בוועדה ללא מתנגדים או נמנעים.

2018-11-28_202359

ח"כ תומאסלימאן בעת הרצאה על "מרקסיזם ופמיניזם" בגדה השמאלית בתלאביב, בחודש אוגוסט האחרון (צילום: זו הדרך)

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) אמרה: "לכל אחת יש את הזכות לחשוף את הסיפור שלה מתי ואיפה שהיא רוצה. אנחנו בשעה היסטורית בוועדה. לאחר עבודה מאוד קשה של הנפגעות שהתעקשו על זכותן ועל הגורל שלהן והביאו את חברות הכנסת שהאמינו בחשיבות הנושא לקדם חקיקה פרטית, כעת הגענו לרגע בו הן מתמזגות עם הצעת החוק הממשלתית שתעבור במליאת הכנסת בזמן הקרוב".

ח"כ תומאסלימאן הסבירה כי על חברי הכנסת חלה החובה לשמור על האיזון בין זכותן של המתלוננות לפרטיות וזכותן להשמיע את קולן בלי פטרוניות. "נפגעת שתוותר על זכותה לפרטיות לא תוכל לחזור בה מהחלטתה משום שבעידן של הרשתות החברתיות מרגע שהיא נחשפה לא ניתן להחזיר את הדברים. חשוב שכל נפגעת או נפגע שמופעל עליו לחץ מכל סוג להיחשף, יעשה זאת מרצונו החופשי ולאחר שחשב על כך בכובד ראש. התיקון לחוק יאזן בין הזכות של הנפגעים להשמיע את קולם לבין החובה למנוע כל פגיעה ממי שכבר נפגעו".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), מיוזמות החוק אמרה בדיון: "מברכת על כך שהצעת החוק הפכה להצעה ממשלתית. אנחנו עדים לחוק שלא רק עבר זמנו ובטל קורבנו, אלא הוא כל כך פטרנליסטי שהוא הפך למכשול לנפגעות עבירות מין במקום לתת להן סעד וניתן לפרשנות למחוזות הזויים".