נער פלסטיני נהרג מירי כוחות צה"ל ליד מחנה הפליטים אל-ערוב

משרד הבריאות הפלסטיני דיווח אמש (שישי) כי נער בן 16 נהרג מירי של צה"ל ליד מחנה אלערוב סמוך לחברון. הנער, מוראד יוסף אבו ראזיפונה על ידי הסהר האדום לבית החולים בחברון, שם נקבע מותו. צעיר נוסף, סייף סלים רושדי נפגע מהירי ומצבו קשה. על כך נמסר מסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". על פי דיווחים של הצבא, הירי בוצע לאחר שמספר בקבוקי תבערה נזרקו לעבר חיילי צה"ל. בצה"ל מסרו כי הם "בודקים את הדיווחיםואישרו כי החיילים "זיהו פגיעה". תושבי מחנה הפליטים הכחישו את דיווח הצבא – בדומה לפעילי ארגוני זכויות אדם פלסטינים שהגיעו למקום.

2017-03-18_190510

מוראד יוסף אבו ראזי (צילום: מען)

בינואר האחרון צעיר פלסטיני נוסף בן 17, קוסאיי חסן מוחמד אלעמור, נהרג מירי שוטרי מג"ב במהלך עימותים סמוך לכפר הפלסטיני תוקוע שליד בית לחם. מצה"ל נמסר כי אחד הפלסטינים שהשתתף בעימותים יידה אבנים לעבר הכוח, וזה הגיב בירי כדורי רוגר, רובה הנחשב בצבא לנשק לפיזור הפגנות, אף שמדובר בתחמושת חיה.

על כך נכתב דו"ח מפורט על ידי ארגון בצלם המאשים את הצבא בהרג ללא הצדקה. מתחקיר בצלם עולה כי אין לגרסה זו כל אחיזה במציאות. העימותים בעיירה תוקוע כללו, לפני הירי באלעמור, יידוי אבנים בלבד לעבר כוחות הביטחון בידי כעשרה צעירים ונערים. גם אלה שככו כמעט לחלוטין לפני ששוטר מג"ב ירה באלעמור והרגו. כמו כן עולה מהתחקיר כי המרחק בין אלעמור וחבריו לבין אנשי כוחות הביטחון היה כשמונים עד מאה מטרים, ולפיכך לא נשקפה מהם כל סכנה. בנסיבות אלה, "ברור כי הירי באלעמור אינו מוצדק ואינו חוקי. נוסף על כך, האופן הברוטלי שבו פינו החיילים את אלעמור הפצוע, כשראשו וגבו נחבטים בקרקע, מצביע על הזלזול העמוק שלהם בחייו."

אלעמור נהרג מירי כדורי "טוטו", שכללי הפתיחה באש הרשמיים לגביהם מחמירים ומגבילים את השימוש בהם רק למקרים שבהם נשקפת סכנת חיים, בדומה לירי אש חיה. ואולם בשנתיים האחרונות הצבא משתמש בתחמושת זו כאמצעי לפיזור הפגנות באורח כמעט שגרתי, גם כאשר לא נשקפת לכוחות בשטח כל סכנת חיים. כתוצאה מיישום מדיניות זו, בשנתיים האחרונות נהרגו שישה פלסטינים (כולל אלעמור) ומאות נפצעו, חלקם באופן קשה.

על מותו של קוסאיי חסן מוחמד אלעמור: http://www.btselem.org/hebrew/firearms/20170307_killing_of_qusai_al_amur