נסיגה היסטורית למעמד העובדים בישראל: הפרטת חברת החשמל ו-3,000 מפוטרים

משרד האוצר הודיע היום (רביעי) כי הצוות הממשלתי לרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל, בראשותם של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הגיע הלילה להסכמות עקרוניות לגבי מתווה הפרטת בחברת חשמל, וכן להסכמות עקרוניות עם חברת החשמל, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן וועד העובדים.

2017-12-27_200122

במרכזה של "הרפורמה" (כפי שמכנים אותה באוצר) עומדת הפרטת הייצור בחשמל ופתיחתו לתחרות, תוך הגבלת כוחה של חברת החשמל לפתוח ולהפעיל תחנות כוח, יפוטרו או יפרשו כ-3,000 עובדים על פני שמונה שנים, ובעתיד פתיחת האספקה בחשמל לתחרות. חברת החשמל תישאר מונופול בהולכה היקר מכול מכלול הפעילויות ושעלותה יכולה להרקיע שחקים עבור יצרני החשמל הפרטיים.

עוד סוכם ש"הצדדים יקיימו מו"מ מרתוני לשם ניסוח הסכם קיבוצי מפורט בנושא בתוך 45 יום", ישנה מן היסוד את כל ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בעשרות השנים האחרונות. יצוין שמנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר הוציא מכתב ובו הנחיה לעכב את ההפרטה, לא בגלל בעיות בתנאים שסוכמו, אלא כדי לנסות להשיג פסיקה תקדימית בג"ץ נגד שביתת עובדים בשל שינויים מבניים והפרטות.

בהודעה שהוציאה חברת החשמל לבורסה מפורטים חלק מההסכמות שגובשו. בהודעה מפורט כי  החברה תפחית את פעילותה במקטע הייצור, זאת באמצעות מכירה של חמש תחנות כוחות המופעלות בגז תוך חמש שנים (אשכול, רידינג, אלון תבור, רמת חובב והחלק המזרחי של אתר חגית), וכי החברה לא תקים תחנות כוח חדשות, לא תחליף תחנות קיימות ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים, מלבד 2 תחנות מונעות בגז במקום 4 יחידות ייצור פחמיות בתחנת "אורות רבין", ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים, למעט אלו שהוסכמו במסגרת המתווה.

מעבר למה שנאמר בהודעות האוצר וחברת חשמל כדאי לשים לב גם למה שלא נאמר
בעוד ששר האוצר משה כחלון הכריז על "ייצור תחרותי ועל הורדת מחיר החשמל", הדבר הוודאי היחיד הוא ההפרטה. כמו כן, אין כל ודאות שההפרטה תגרום להורדת המחיר.

אף אחת מההודעות לא ציינה האם משיכת העתירה לבג"ץ של הממשלה ויצרני החשמל הפרטיים נגד זכות השביתה הינה חלק מהסכם העקרונות. מי שלא הודיעו עד כה דבר הם ועד העובדים וההסתדרות.