נמשכים הגינויים נגד ה'קוד אתי' של ממשלת הימין: הסטודנטים יפגינו

נמשכות המחאות נגד קוד האתי של שר החינוך נפלתי בנט שהחלו עם פרסומו בסוף השבוע. אגודות מקצועיות של מרצים חוקרים כבר הביעו את התנגדותם התקיפה לקוד המוצע, ביניהן האגודה האנתרופולוגית הישראלית, האגודה הישראלית לחוקר המזרח התיכון והאסלאם והאוגדה הסוציולוגית הישראלית. אמש מסר פרופ' אלכס מינץ, נשיא האגודה הישראלית למדע המדינה ש"האגודה עומדת בקשר עם לשכת שר החינוך בנוגע לקוד האתי שחובר על ידי פרופ אסא כשר, זאת נוכח התנגדות מרבית חברי הועד המנהל להתערבות גורמים פוליטיים באקדמיה הישראלית".

2017-06-13_204242

גם מועצת הפקולטה למדעי החברה והרוח באוניברסיטת בן-גוריון בנגב שהתכנסה אתמול (שני) הפיצה בקרב המרצים החלטה לפיה  "המועצה מוחה נגד כוונת שר החינוך להביא לאישור מל"ג קוד אתי ולחייב את מוסדות ההשכלה הגבוהה לפעול על פיו.  לדעתנו, במהלך שהוא מקדם, שר החינוך חותר לכונן מערכת מעקב ופיקוח על אמירות מרצים באוניברסיטאות ובמכללות. זהו צעד פסול שמאפיין משטרים טוטליטריים ומצטרף למגמה הכללית של השתקת ביקורת דמוקרטית על השלטון. על כן, יש להתנגד נחרצות לקוד המוצע. והיה וקוד מעין זה יאושר, אנו מצהירים בזאת כי לא נשתף פעולה עם החלטה אנטי-דמוקרטית זו".

כמו כן "אנו דורשים לדחות על הסף כל כוונה לאשר במל"ג וליישם מטעמו קוד אתי כלשהו למוסדות ההשכלה הגבוהה. מהלך כזה מנוגד לחוק המל"ג, המחייב אותה לשמירה על האוטונומיה של מוסדות ההשכלה הגבוהה והחופש שלהם לקבל החלטות מעין אלה בעצמם. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, למשל, חיברה קוד אתי פנימי והקימה ועדת אתיקה המיישמת אותו. מועצת הפקולטה קוראת לאוניברסיטאות לשלב ידיים עם כל המוסדות להשכלה גבוהה ועם אגודות הסטודנטים ולפעול במשותף למניעת מימושו של הקוד המוצע.  המועצה קוראת לנשיאה, לרקטור, לסנאט ולפקולטות האחרות באוניברסיטה לאמץ הצהרה דומה ופונה גם לארגוני הסגל הבכיר והזוטר לצרף את קולם לגילוי-דעת זה".

יצוין שסטודנטים באוניברסיטה העברית יפגינו מחר (רביעי) בקמפוס הר הצופים נגד הקוד האתי המוצע. בהזמנה להפגנה נאמר "בשעה כששר החינוך נלחם בחופש הביטוי במקום למענו, כשמרצים מאוימים בוועדות משמעת וכשפעילות סטודנטיאלית מושתקת, נצא להילחם על החופש האקדמי של כולנו. המטרה של ה'קוד האתי' של אסא כשר בשירות 'אם תרצו' ברורה: המשך מסע ההסתה כנגד כל מי שמעז לאתגר את המצב הקיים ולהציע דרך אחרת. הם מנסים להפחיד אותנו, לגרום לנו לחשוב פעמיים לפני שאנחנו פותחים את הפה, ומקווים שככה הם יצליחו לגרום לנו לשתוק – וזה בדיוק הזמן לצעוק".

גם איגוד הסטודנטיות והסטודנטים של בצלאל מתנגד באופן נחרץ לקוד האתיקה של השר בנט ואסא כשר: "יישומו של הקוד האתי המדובר מהווה פגיעה, בין אם במודע ובין אם לא, בחופש הביטוי. אנו, כסטודנטים וסטודנטיות לאמנות, צריכים להיות הראשונים להילחם על החופש האקדמי להביע דעות שונות ופוליטיות (ולא, זו לא מילה גסה), ולהבין שהפוליטיקה היא בלתי נפרדת מן האמנות. דעות שונות, מורכבות ככל שיהיו, תמיד ימצאו מקום באקדמיה לאמנות בבצלאל. המגוון בדעות, והחופש המוחלט לבטא אותן ביצירה או במילים, היו, ותמיד יהיו ערך עליון בבצלאל, ועל זה לא נוותר".