נמשכות המחאות הקולניות של עובדי רשות השידור: שתי עתירות לבג"ץ

ועדי העובדים ברשות השידור מוסיפים למחות וקיימו היום ואתמול (ראשון) מחאות ברחבי הארץ. אתמול הם השביתו את שידורי רשת ב'  בין 9:30 ל-10:00 ובין השעה 11:30 ל-12:00. כמו כן, בשירות המדינה נמשכים צעדי ההזדהות עם עובדי רשות השידור. הם גם הפגינו מול בית הדין הארצי לעבודה, בעת שהגיע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במסגרת עתירה העוסקת בהתארגנות עובדי נמל אשדוד. בנוסף, עובדי הרשות צעדו לעבר משרד ראש הממשלה והפגינו כאשר פניהם צבועות בלבן, כמו הליצן העצוב.

2017-03-27_193450

עובדי רשות השידור בהפגנה שנערכה אתמול במרכז ירושלים (צילום: ועד העובדים)

אתמול הצטרפו לעיצומים הננקטים עם המאבק ברשות השידור עובדי המשרד להגנת הסביבה. כחלק מהצעדים הופסקה הפעילות של כל יחידות המטה והמחוזות במשרד להגנת הסביבה. במסגרת העיצומים לא תתקיים קבלת קהל, לא יינתן מענה טלפוני, לא יונפקו היתרים ולא תהיה יציאה של מפקחים לאירועים חריגים. הבוקר הצטרפו לצעדי הסולידריות גם עובדי משרד התחבורה. כחלק מהצעדים: לא תהיה קבלת קהל במשרדי הרישוי, לא יתקיימו מבחני נהיגה מעשיים, לא יונפקו רישיונות על ידי רשות התעופה האזרחית ועל ידי רשות הספנות והנמלים, מפקחים לא ייצאו לשטח והשירות המטאורולוגי לא יעביר מידע לגורמים שמחוץ לשירות, לרבות תחזית מזג האוויר. צעדי ההזדהות בשירות המדינה שהחלו בשבוע שעבר, כללו כבר עיצומים ושיבושי עבודה ברשות המיסים, רשות האכיפה והגבייה, משרד החקלאות, משרד הבינוי והשיכון ומשרד הכלכלה והתעשייה

כמו כן, אתמול הגישו עובדי רשות השידור עתירה לבג"ץ. עלפי העתירה, מרבית העותרים הם בני 45 ומעלה שלא נקלטו בתאגיד השידור. במקביל, לטענת העותרים, התאגיד עומד לקלוט במקומם מאות עובדי קבלן וזאת "בניגוד גמור לחוק השידור הציבורי ובניגוד לכללי מינהל תקין ותוך עשיית תרגיל הונאה של ממש". בעתירה נטען עוד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב בכנסת לשקם את רשות השידור, ואילו שר האוצר משה כחלון מונע זאת משיקולים פוליטיים ולא ענייניים. כמו כן, העתירה מופנית גם נגד ההסתדרות, שמייצגת את העובדים, ונגד אגודת העיתונאים שמייצגת את עיתונאי הרשות, כשנגדם נטען כי "הארגונים היציגים זנחו לחלוטין את העותריםורק בימים אלה נזכרה ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה ברשות ולקיים שביתות הזדהות עם העובדים".

לאור כל זאת מבקשים העותרים שהמדינה תנמק מדוע לא תדחה את סגירת הרשות ופתיחת התאגיד ב-6 חודשים נוספים כפי שעשתה כבר בעבר, מדוע לא תמנע מהתאגיד להתקשר בחוזים עם עובדי קבלן, ומדוע לא תפעל לתיקון האפליה בתנאי הפיטורים של אותם עובדים שאינם משויכים לקרנות הפנסיה הוותיקות, או לפנסיה תקציבית. בבקשה שזה יורה למדינה לדחות את מהלך סגירת רשות השידור ופתיחת תאגיד השידור ב"חצי שנה לפחות". זאת, "בשל שורה של הפרות חוק ומעשי אפליה הדורשים תיקון והסדרה דחופים עוד בטרם יפוטרו העותרים מרשות השידור. בג"ץ הורה לגופים שנגדם כוונה העתירה להשיב לה עד 9 באפריל.

גם אתמול, פנה ארגון העיתונאים של ההסתדרות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה שיפעיל את סמכויותיו, וזאת לפני עתירה של הארגון לבג"ץ. בארגון, המייצג את ועד העיתונאים של תאגיד השידור הציבורי "כאן", דורשים כי מנדלבליט יתערב וימנע מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפגוע בתאגיד או בבעלי התפקידים בו. באמצעות עורכי הדין אמיר בשה ומורן סבוראי, מציינים בארגון כי הניסיונות של נתניהו לפגוע בתאגיד "מדיפים ריח חריף של ניסיון להתערבות פוליטית במינוי עיתונאים בתאגיד". לפי הארגון, מדובר ב"פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש העיתונות ובתוך כל ביסודותיה של הדמוקרטיה, וכן פגיעה קשה בזכויותיהם האישיות והקיבוציות של ציבור העובדים, הן בתאגיד והן ברשות השידור".

בארגון התייחסו להתבטאויות השונות של חברי כנסת סביב מינויים שונים בתאגיד, למשל

ועד העיתונאים של התאגיד שיגר בשבוע שעבר פנייה לכלל העובדים עם הבהרות לגבי עמדתם לאירועים של הפרק. "בימים אלה אנחנו שוב ניצבים בפניי איומים פוליטיים חיצוניים על קיומו של התאגיד, עלייתו לאוויר במועד ופעולתו העצמאית", כתבו בוועד. "חשוב לנו לעדכן שהועד פועל כל הזמן בתקופה זו, בעיקר במישורים שאינם פומביים, כדי להדוף את האיומים הללו בין היתר במגעים עם גורמים רלוונטיים ובהיערכות משפטית לעת צרה".

הוועד ציין כי אינם מתכוונים להתעמת עם עובדי רשות השידור. "כעובדים, לתפישתנו חשוב שנקפיד דווקא כעת לשמור על שיח אחראי, שקול ואמפתי כלפי חברינו ברשות השידור, שרבים מהם יצטרפו אלינו בקרוב מאוד בבניית המערכת החדשה. חשוב לנו גם לזכור כי מטרתנו אינה לייצר כותרות בזירה התקשורתית או להגיב לכאלה, אלא להלחם על קיומו של התאגיד כגוף שידור עיתונאי ציבורי המנותק מלחצים פוליטיים", כתבו בוועד.

באחרונה עלו טענות לגבי גיוסי כוח אדם של התאגיד באמצעות חברות קבלניות.

ההסתדרות, חלק מעובדי רשות השידור וגורמים פוליטיים טענו כי התאגיד פוגע בעובדים באמצעות גיוס עובדי קבלן. "פנינו לאחרונה להנהלה וביקשנו הבהרות נוכח הפרסומים האלו. מובן מאליו שנתנגד למצב בו יעבדו זה לצד זה עיתונאים המועסקים בהעסקה ישירה ועיתונאים המועסקים בהעסקה קבלנית", כתבו העובדים.

בתאגיד יש סכסוך עבודה בתוקף שהוכרז בגלל האיומים הפוליטיים. אלא שההסתדרות הכריזה באחרונה סכסוך עבודה בתאגיד על רקע החשש להעסקת עובדי קבלן.