נמשכות המחאות ההמוניות: הסטודנטים בלבנון ישבתו עד להפלת הממשלה

התאחדות הסטודנטים של לבנון החליטה הבוקר (שלישי) לפתוח בשביתה בכל המוסדות להשכלה גבוהה עד להפלת הממשלה. כך מסר דובר ההתאחדות, שקרא לחבריה להמשיך ולהפגין ברחובות הערים. כמו כן, הבוקר נמשכו ההפגנות ברחבי מדינה שמספר משתתפיהן מגיע לרבבות, במחאה על המצב הכלכלי ואזלת היד שמפגינה הממשלה בטיפול בו. בין היתר, אחה"צ נערכה הפגנה מול הבנק המרכזי בביירות ומשתתפיה קראו "החזירו לעם את הכסף שגנבתם ממנו".

מפגינים נגד הממשלה, אמש, בבינת ג'בייל שבדרום לבנון בקרבת הגבול עם ישראל (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

 

המפגינים גם מתנגדים נחרצות לתכניתו של ראש הממשלה סעד חרירי שאושרה אתמול על ידי הממשלה, מכילה צעדי חירום מידיים לצד רפורמות ניאו-ליברליות ארוכות טווח. כך חרירי מציע כי הבנק המרכזי והבנקים המסחריים יעבירו שלושה מיליארד דולר לתקציב המדינה, מעין מקדמה על המס החדש שיוטל על רווחי הבנקים בהיקף של 25%. גם חברות הביטוח והפיננסים האחרות ימוסו בשיעור דומה. שוק הסלולר יופרט במלואו, חלק ממשרדי הממשלה יבוטלו. כמו כן, יופרט החשמל. בתכנית גם מגבלות וקיצוצים בשכר הבכירים וכך למשל יקוצצו במחצית משכורות השרים וחברי הפרלמנט, תוטל תקרת שכר על משכורות שופטים ומנכ"לים בשירות הציבורי ובעלי הון יחויבו בהצהרות הון תקופתיות. בד בבד יבוטלו כל תוספות המס על טלפון, שירותים ומע"מ וכן יבוטל הקיצוץ המתוכנן בקצבאות אנשי הצבא ומנגנוני הביטחון. עוד עולה מהתכנית שכתוצאה מהמחאה ההמונית רוב הקיצוצים סעיפי המיסוי החדשים שהיו העילה לפרוץ ההפגנות, יבוטלו.

המפלגה הקומוניסטית פרסמה אמש הודעה בה נאמר כי בתכנית הממשלה אין כל מענה לדרישת המפגינים לשיקום מנגנוני המדינה, לשיפור הרווחה, הבריאות והחינוך ואין פתרונות לירידה ברמת החיים ולהעמקת האבטלה. יצוין שגם לאחר פרסום התכנית, המפגינים מוסיפים לקרוא סיסמאות נגד ממשלת בעלי ההון ובהן נאמר "אנו דרושים את ההתפטרות הממשלה". המפלגה הקומוניסטית שפרסמה הבוקר "תכנית חירום" משלה ובה התנגדות לתכניות הכלכליות של הממשלה, לצד שינוי עמוק במערכת הפוליטית וביטול משטר העדות הקיים במדינה, הפסקת הקשרים עם קרן המטבע הבינלאומית המכתיבה את המדיניות הכלכלית של המדינה, הלאמת ענפים מרכזיים במשק ושיקום מגנוני הרווחה, הבריאות, התחבורה הציבורית והחינוך ואף הרחבתם.

בחלקה הפוליטי של התכנית לקומוניסטים ארבע דרישות מיידיות: התפטרות הממשלה והקמת ממשלת מעבר, קיום בחירות מוקדמות שלא על בסיס עדתי, "להחזיר את כל הכסף שנגנב מהעם" ואימוץ תכנית כלכלית לשיקום המשק וליצירת מקומות עבודה – בייחוד בתעשייה ובחקלאות.