נמשכות המחאות ההמוניות במקסיקו: 6 הרוגים ויותר מ-1,500 עצורים

חסימת דרכים ראשיות, מעשי ביזה של מרכולים והפגנות המוניות ברחבי מקסיקו בעקבות העלאת מחירי הדלק נמשכת. אתמול (שישי) והבוקר נמשכו ההפגנות שהחלו ב-2 בינואר במדינה הלטינואמריקאית. המפגינים דורשים את התפטרות הנשיא הניאוליברלי אנריקה פניה ניאטו. כך מסר הבוקר (שבת) העיתון "לה חורנאדה" היוצא לאור בעיר מקסיקו. על פי המידע שמסרו השלטונות ברחבי המדינה נהרגו שישה אזרחים ויותר מ-1,500 נעצרו חלקם הועברו לשיפוט מהיר ונשלחו לתקופות מאסר שונות.

2017-01-07_151331

חקלאים חוסמים את אחת הדרכים הראשיות במחוז סינלואה. בשלטים נכתב: "ללא פתרון תפרוץ מהפכה" (צילום: לה חורנאדה)

על פי החלטת הנשיא, מאז 1 בינואר האחרון מחירי הדלק עלו ביותר מ-20%. יצוין שמקסיקו הינה מפיקה נפט גדולה באמצעות החברה הממלכתית "פמקס" והעלאת המחירים, שהייתה מתוכננת לשנת 2018, הוקדמה בעקבות "מצב החירות הכלכלי" – כפי שהגדיר זאת הנשיא. עם תחילת ההפגנות ההמוניות וחסימתן של 25 דרכים ביןעירוניות, הופיע הנשיא בטלוויזיה וביקש "הבנה". "הקדמנו את העלאת מחיר הדלק בגלל המצב הקשה בכלכלה" הצהיר. אבל הופעת הנשיא הניאוליברלי באמצעי התקשורת רק הגבירה המחאה ונרשמו מעשי אלימות ומחאות המוניות חדשות לאורכה ולרוחבה של המדינה.

יצוין שההפגנות שהחלו בדרישה להוריד את מחירי הדלק, הפכו במהרה למחאות ובהן המסר המרכזי הוא הדרישה להתפטרות הנשיא. באזורים ובהם מתגוררים חקלאים נשמעות סיסמאות הקוראות ל"מהפכה" כדי להפיל את השלטון. החל מיום שני הקרוב יצטרפו למחאות האיגודים המקצועיים, תנועות החקלאים והאיכרים וארגונים הסטודנטים. פדרציית החקלאים החזקה הודיעה שב-31 בינואר "50 אלף איכרים זועמים יפגינו במרכז הבירה העיר מקסיקו". באותו יום, וגם בעיר מקסיקו, מתוכננת הפגנה נוספת של איגוד עובדי התקשורת השמאלי.