נמשכות המחאות ברחבי הארץ בעקבות הרצח של הצעיר הפלסטיני בעיר העתיקה

"לא לנסות להביא לפה את מיניאופוליס והפרעות והפוגרומים", כך התחנן היום (רביעי) השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, בעקבות המחאות הנמשכות ברחבי הארץ לאחר הרצח של הצעיר הפלסטיני בעיר העתיקה בירושלים בשבת, בידי שוטרי מג"ב. עוד אמר אוחנה בתשובה לשאילתא של ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), כי "מדובר באירוע שנמצא בחקירה אז התשובה היא קצרה אי אפשר לפרט יותר".

יצוין שמאות מחו אמש במרכז מערב ירושלים על הירי באיאד אלחלאק ונגד אלימות משטרתית בכלל, וחסמו את רחוב יפו ואת תנועת הרכבת הקלה לשעה ארוכה. מפגינים החזיקו כרזה גדולה שעליה נכתב בעברית ובערבית "גזענות הורגת", נשאו דגלים אדום ואת הסמל של קבוצת "אנטיפה", הארגון שנשיא ארה"ב דולנד טראמפ הצהיר שרוצה להוציא מחוץ לחוק. המשטרה פינתה את המפגינים בכוח, ועצרה שלושה ששוחררו רק בשעות הבוקר (יום רביעי) מבלי שהובאו בפני שופט, והוצא נגדם צו הרחקה של 15 יום ממרכז העיר בירושלים.

מפגינים בירושלים, אמש: "הגזענות הורגת" (צילום: פרי ג'רוסלם)

מוקדם יותר הפגינו מאות במושבה הגרמנית בחיפה במחאה על הרג אלחלאק. המפגינים מחו לאורכה של שדרות בן גוריון, אך לא נרשמו מעצרים. בתל אביב עשרות מפגינים התכנסו מול שגרירות ארה"ב ברחוב הירקון כשהם מחזיקים את דיוקנו של פלויד ושלטים עליהם נכתב "צדק". הפגנות נוספות נערכו בחברה הערבית: במרכז נצרת ובטייבה, בה חברים בקבוצת המודעות למען אוטיסטים קיימו משמרת מחאה ונשאו שלטים שלטים שעליהם נכתב "אלימות משטרתי הורגת" ו"די לאצבע על ההדק".

כאמור, השר אוחנה, נאם היום במליאת הכנסת בתשובה להצעת דחופה לסדר היום שהגיש ח"כ ג'בארין (הרשימה המשותפת), והתייחס לראשונה למותו של איאד אלחלאק בידי שוטר מג"ב. על הופעתו של השר הגיב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "קודם תפסיקו לרצוח חפים מפשע בגלל שהם ערבים, אחר כך תדבר אתנו על אבחונים רפואיים".

בדיון אמר ח"כ ג'בארין: "יותר מ-55 אזרחים ערבים נועדו למוות בין על ידי כוחות משטרה בין על ידי שומרים מא שנת 2000. כמעט לא הוגשו כתבי אישום. אני חושש שמערכת הטיוח תמשיך לעבוד. למה? כי הצעיר הוא צעיר ערבי".

"אני גם אומר לך השר אוחנה כשאתה אומר דמו בראשו בהתייחס לאזרח שתוקף שוטרים האמירה הזאות מאוד מסוכנת. נותנת אור ירוק לשוטרים להמשיך בהתנהלות אלימה וקטלנית הזו. למחרת האמרה שלך נרצח הצעיר במזרח ירושלים. לא שמעתי אף אחד אומר שאלחלאק השתמש באלימות. למה הוא נרצח? כי הוא ערבי פלסטיני? כי השוטרים רואים שדמו של ערבי זול יותר ונחות יותר? המדיניות של היד הקלה על ההדק צריכה להפסק. כולנו רואים מה שקורה בארה"ב והצעקה המוצדקת שאני מקווה שאתה מזדה אתה: אני לא יכול לנשום. גם אנחנו צועקים את אותה צעקה. לא יכולים לחיות עם המדינות הזו של היד הקלה על ההדק ועם האבדות בחיים שאנו משלמים וכנראה נמשיך לשלם אם המציאות לא תשתנה", הדגיש.