נכים חסמו במשך שעות את צומת עזריאלי; ח"כ כסיף: חייבים לשלם את התוספת לקצבה

עשרות פעילים, בהובלת קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים", הפגינו אמש (חמישי) במשך שעות בצומת עזריאלי בתל אביב, בקריאה לממשלת הימין לאשר את הפעימות הנוספות של הגדלת קצבאות הנכות, כפי שהובטח להם. הצומת היה חסום במשך ארבע שעות לכיוונים מערב וצפון. המפגינים החזיקו שלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "אני לא נכה, אני מאותגר קצבתית" ו"לחם ותרופות הם לא מותרות."

מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי, אמש, בתלאביב (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת): "השיתוק הפוליטי לא יכול להיות תירוץ לעצירת הגידול בקצבאות הנכים. אם היה מדובר בפסקת התגברות או חסינות מיוחדת אני מבטיח לכם שרוה"מ הזמני לא היה מבזבז אפילו שניה אחת ונלחם בשיניים למענן. בתוך כל זאת חשוב לזכור שמדובר במאבק על פירורים ביחס למה שמגיע ונחוץ לציבור הנכים בישראל. אנו נאבק לידם לאורך כל הדרך".

אייל כהן, ראש ארגון "הנכים הופכים לפנתרים", אמר: "הממשלה מחוייבת על פי חוק שהיא עצמה העבירה בכנסת להמשיך בתחילת 2020 בעדכון קצבאות הנכים עד הצמדתן לשכר הממוצע במשק, כפי שהיה עד שנתניהו כשר אוצר ביטל את הצמדת קצבת הנכות ודן את נכי ישראל לעוני מעמיק בשני העשורים האחרונים. לא נקבל מצב שבו השיתוק השלטוני יעכב ולו ביום אחד את התחייבות הממשלה לנכים. בינתיים האוצר ומשרד הרווחה לא נועדו יותר מפעם אחת, פגישה מובטחת שלנו איתם טרם התקיימה והממשלה אמורה לאשר מתווה שעדיין לא קיים להמשך יישום החוק בתוך חודשיים. אם ישראל הולכת לשיתוק של בחירות שלישיות והנכים יאלצו לחכות עוד אנחנו נשתק את המדינה".

בחודש פברואר 2018, לאחר מאבק שנמשך כשנתיים וכלל מאות פעולות מחאה, בהן חסימות צירים ראשיים למשך שעות רבות, אושר בכנסת החוק להעלאת הקצבאות, שחולקה לכמה פעימות. הפעימה הראשונה, שיצאה לפועל במרץ 2018, העלתה את הקצבה הבסיסית של נכה בדרגת איכושר של 100%, שהוקפאה במשך כ-15 שנים, מסכום של 2,342 ל־3,270 שקל בחודש. כעת היא עומדת על 3,312 שקל בשל ההצמדה למדד המחירים לצרכן.

בחוק נקבע כי לאחר ביצוע הפעימה הראשונה, שר הרווחה ושר האוצר "יבחנו את הגדלת שיעור קצבאות הנכות באופן מדורג בשנת 2020 ובשנת 2021, ויגישו את המלצותיהם בעניין לאישור הממשלה עד לסוף שנת 2019 ובלבד שהקצבה החודשית המלאה לא תפחת מ־3,700 שקל". המשמעות: הנכים היו אמורים, על פי החוק, לקבל תוספת של כ-400 שקל נוספים בחודש לכל הפחות, שתתפרס על פני השנתיים הקרובות ותתוקצב בחלקה כבר בשנת 2020, לאחר אישור הממשלה וועדת העבודה והרווחה. עם זאת, ממשלת הימין אינה רוצה לאשר תוספת תקציבית שכזאת, בסכום של מיליארדי שקלים, בטענה ש"מדובר בממשלת מעבר וגם בכנסת לא הוקמה ועדת עבודה ורווחה".