ניצחון סביבתי בחוף אכזיב; פעילים הנאבקים להצלת עמק מוצא הפגינו בירושלים

החלטה של הוועדה המחוזית צפון בנוגע לתוכנית חדשה לשכונת בויימל בנהריה שעל חוף אכזיב, פיזרה השבוע את הערפל בנוגע לעתיד תוכניות הבנייה בקו החוף, וביטלה תוכניות להקמת מתחמי מלונאות ומגורים לצד כ-40 יחידות דיור נוספות בטווח 200 מטר מקו המים.

2019-01-31_192411

הפגנה נגד הבנייה בחוף אכזיב, בקיץ שעבר (צילום: לא בונים בית באכזיב)

התוכנית החדשה, שמחליפה את תוכנית ג/4870 מלפני 25 שנה אושרה פה אחד לאחר שהוועדה קבעה כי אינה תואמת למדיניות מינהל התכנון בנוגע לשמירה על החופים וכי היה מקום לאיזון בין האינטרסים השונים לבין האופי הרגיש והנדיר של המקום בקרבת שמורת הטבע והגן הלאומי אכזיב.

לפי התוכנית החדשה, ידולל הבינוי המתוכנן בחלקה המערבי של התוכנית, בסמוך לקו המים, ובתמורה תוגדל באופן ניכר הבנייה בחלק המזרחי. כך, בוטלו 40 מיחידות הדיור שתוכננו בשני מבני מגורים של כחמששש קומות, בטווח של 200-100 מטר מהחוף, ולצדן בוטלו גם מתחמי מלונאות nשהופיעו בתוכנית הישנה ואיפשרו בנייה נפחית שעתידה היתה לאפשר הקמה של 550 יחידות מלונאיות במבנים בגובה של עד עשר קומות.

השטחים הסמוכים ביותר לחוף הים נשמרו עבור שימושים ציבוריים, מבני ציבור, טיילת עירונית, שטחי מסחר, שטחים פתוחים, שטחי תיירות ומרכז חינוך ימי. הוועדה הגבילה את תוספת הבינוי לעשר קומות בחלק הצפוני הצמוד לשמורת הטבע, ול-18 קומות בחלק הדרומי של התוכנית.

ח"כ דב חנין (חד"ש) בירך על ההחלטה ומסר כי "זה לא היה קורה אלמלא פעילי 'לא בונים בית באכזיב' שבמשך שנים ארוכות לא ויתרו על חוף אכזיב". לדבריו "שוב מוכח: כשנאבקים – מצליחים! כעת עלינו לדאוג לשמור על שאר החופים שנותרו לנו, ולהעביר מסר ברור ליזמים ולממשלה חוף הים הוא לא נדל"ן".

יצוין שעשרות פעילים סביבתיים, תושבים ומתנגדים רבים מטעם החברה להגנת הטבע, הפגינו ביום שלישי, מול הוועדה המחוזית במרכז ירושלים, שדנה בתוכניות הבינוי והפיתוח בעמק מוצא. במסגרת התוכנית המוצעת –  יוקם מוקד פעילות בשטח של 1500 מ"ר, ייסללו מגרשי חניה עבור 200 מכוניות ובנייה של אגם מלאכותי בשטח שכיום אינו מוצף באופן טבעי. בנוסף, מערכות התשתית המתוכננות ו/או מבוצעות בימים אלו הן קו מים ראשי וקווי חלוקת גז טבעי בנחל רבידה, במעלה לבית החולים הדסה ועוד.

מהחברה להגנת הטבע נמסר כי עמק מוצא, הנפרס בין השכונות מעוז ציון (קסטל) ומוצא עלית בצפון, הר נוף במזרח, עין כרם בדרום מזרח והר חרת במערב, על שטח של כ-5,000 דונם, מחבר יחד עם פארק עמק הארזים ופארק עמק רפאים, את מערכת הפארקים סביב ירושלים, לכדי טבעת מוריקה ומרשימה. בשנים האחרונות, מקדמת עיריית ירושלים בשטח פארק עמק מוצא (סכר בית זית) פארק מטרופוליני ירוק, אולם מעיון בתוכנית המוצעת, עוצמות הפיתוח שהעירייה מציעה יהפכו את המקום לפארק עירוני בנוי ומלאכותי, במקום הפארק הטבעי שכבר קיים.

"כבר היום, משהחלו העבודות על תשתיות הענק בלב אגן עין כרם, ניתן לראות את עוצמת ההרס הנגרם לשטח הפתוח ועדיין מתעקשים יזמי ומתכנני הפארק להוסיף בו פיתוח נוסף ומיותר", מסרה אביטל גולנזר אפרתי, מנהלת קהילת ירושלים והסביבה של החברה להגנת הטבע.