ניצחון מוחץ של ממשלת סיריזה במשאל העם ביוון; ראול קסטרו בירך את 'החבר ציפראס'

בתום ספירת כל קולות הבוחרים במשאל העם שנערך אתמול (ראשון) ביוון, נמסר הבוקר ממשרד הפנים באתונה כי 61.31% מהמצביעים בחרו ב"לא", נגד קבלת תכנית הסיוע הניאו-ליברלית של האיחוד האירופי. רק 38.69% מהמצביעים בחרו "כן". 6,141,140 אזרחים יוונים, 62.5% מבעלי זכות הבחירה, השתתפו במשאל העם.

2015-07-06_192539

אירוע סולידריות עם יוון שיתקיים הערב בלונדון בבית פדרציית האיגודים המקצועיים (TUC)

אמש, עם פרסום התוצאות הראשונות של משאל העם, המונים יצאו לרחובות. הם הניפו דגלי יוון ודגלים אדומים, ופתחו בחגיגות מאולתרות בכיכר המרכזית באתונה, לפני בניין הפרלמנט. רוכלים פתחו דוכני ממכר אוכל ודגלים, וההמונים צעקו "לא" בקול גדול. במספר ממשלות הקפיטליסטיות באירופה הגיבו בזעם ונשמעו קולות מסוגים שונים לאחר משאל העם. בעוד שבגרמניה נשמע זעם רב מכיוון מנהיגי המדינה, שחלקם אף טענו כי כעת יש "להעניש את יוון" ולהוציא את אתונה מגוש היורו וציינו כי יוון שרפה את הגשרים לקראת פשרה. בצרפת או באיטליה היו מי שטענו כי יש לקבל את רצון העם היווני ולעבוד במשותף להגיע לעסקה חדשה. יצוין שברחבי אירופה יתקיימו הערב אירועי הסברה ותמיכה בעם היווני, ביוזמת מפלגות קומוניסטיות, תנועות שמאל ואיגודים מקצועיים. גם בתל-אביב נערכה אמש משמרת מחאה מול שגרירות יוון ביוזמת חד"ש ומרצ (ר' ידיעה באתר זה).

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיב הבוקר על תוצאות משאל העם ומסר "שלטון העם או שלטון ההון – יוון נתנה תשובה. התשובה, במילה יוונית אחת: דמוקרטיה! לא הועילו הלחץ הכלכלי הקיצוני שהפעיל הממסד האירופי ומסע ההפחדה של רשתות הטלוויזיה והעיתונים ביוון. יוון בחרה לא להיכנע. הדרך שלפניה היא קשה ומסובכת ביותר – אבל זו לפחות דרך קדימה". גם נשיא קובה, ראול קסטרו, פרסם אגרת ברכה "לחבר ציפראס" בעיתון "גראנמה", ביטאון המפלגה הקומוניסטית היוצא לאור בהוואנה. באגרתו כתב קסטרו לראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס "אנו רוצים לברך אותך ואת ממשלתך בעקבות הניצחון הברור של ה'לאו' במשאל העם שנערך ביוון. תוצאות המשאל מוכיחות שהעם היווני עומד מאחורי המדיניות האמיצה של ממשלתך".

השר אוצר ורופקיס התפטר

 

אך יממה לאחר שאזרחי יוון הצביעו "לא" שר האוצר באתונה, יאניס ורופקיס, הודיע על התפטרותו. לדבריו, מטרת המהלך הינה לנסות לקבל את רצון העם היווני. ורופקיס פרסם הצהרה רשמית הבוקר, שבה אמר כי זמן קצר לאחר היוודע תוצאות משאל העם הוא "התוודע" לכמה מההעדפות של החברים האירופים ו"השותפים לכאורה" ל"היעדרותי" מהפגישות של גוש היורו. הוא הוסיף כי בכירים בגוש היורו מחשיבים אותו לא רצוי בפגישות שרי האוצר – וציין כי ראש הממשלה מצא שהרעיון כי לא יהיה בפגישות עשוי להועיל פוטנציאלית להגעה להסכם. על כן, הוסיף שר האוצר, "מסיבה זו אני עוזב את משרד האוצר היום". לסיכום כתב שר האוצר המתפטר כי "אנו בשמאל יודעים כיצד לפעול באופן משותף, ולא נותנים כל חשיבות להטבות הבאות עם התפקיד. אני אתמוך לחלוטין בראש הממשלה ציפראס, בשר האוצר החדש ובממשלתנו. המאמץ העל-אנושי להעתיר כבוד על העם היווני, וה'לא' המפורסם שהם נתנו לדמוקרטים בכל העולם, הוא רק ההתחלה.

באתר האינטרנט שלו כתב ורופקיס כי "משאל העם מה-5 ביולי יירשם בהיסטוריה כרגע ייחודי, כשאומה אירופית קטנה קמה נגד כבילת החוב". הכותרת של הפוסט שלו הייתה "כבר לא שר". עוד אתמול אמר ורופקיס כי תוצאות המשאל יסייעו לארצו לרפא את פצעיה. לדבריו, חמושים בתוצאות המשאל יוכלו נציגי הממשל לבוא לאירופים ולהושיט "יד של שיתוף פעולה". "ממחר, אירופה, שלבה פועם הלילה באתונה, תתחיל לרפא את פצעיה", הוא אמר. "ה'לא' של הערב הוא 'כן' גדול לאירופה דמוקרטית. זהו 'לא' לחזון של גוש האירו ככלוב ברזל לאנשיו", הוא הוסיף.

 

בחודשים האחרונים נקלע ורופקיס לעימותים רבים עם שותפיו האירופים, ונודע בשל מראהו העירוני והקולי, סגנונו התקיף במתקפותיו נגד הצנע ועמדתו המוכרת כשהוא יושב על רצפת בית הנבחרים. ורופקיס הגדיר את עצמו מרקסיסט ונראה היה כי בתפקידו הוא חש שלא בנוח ומעדיף לשוחח עם מובטלים מאשר עם חבריו שרי האוצר ביבשת. בשבוע שעבר האשים שר האוצר המתפטר את שותפיו האירופים, ובייחוד את הנושים, בכך שהם עושים שימוש ב"טרור" נגד העם היווני, במטרה להפחיד אותו ולכפות עליו לקבל את צעדי הצנע.