ניצחון לעובדי חיפה כימיקלים צפון: בית הדין לעבודה הקפיא את הפיטורים

תבוסה להנהלת חיפה כימיקלים בתום הדיון שהתקיים היום (שלישי) בבית הדין האזורי לעבודה: בית הדין הורה להקפיא את הפיטורים של 400 עובדי המפעל הצפוני עד ל-27 בספטמבר בנוסף, הורה בית הדיון בראשות הנשיא אלכס קוגן, על הליך גישור אותו ינהל יובל רכלבסקי, הממונה על השכר לשעבר. יצוין שעובדים רבים הגיעו לפתחו של בית הדין והפגינו בדרישה לבטל את מכתבי הפיטורים.

2017-08-29_183510

עובדי חיפה כימיקלים צפון מפגינים נגד הפיטורים ביום ראשון האחרון מול הכניסה למפעל (צילום: כוח לעובדים)

 

במהלך הדיון השופטים השמיעו ביקורת על התנהלות החברה ואמרו כי עליה להוכיח כי הפיטורים הם מהלך הכרחי. השופט לא קיבל את עמדת חיפה כימיקלים שהמפעל חייב להסגר וגם לא קיבל את עמדת החברה שהנושא נמצא באחריות המדינה או עיריית חיפה. בנוסף, השופט הפך את נטל ההוכחה מהוועד לחברה ואמר כי "אתם תצטרכו לשכנע מה הדחיפות לסגירת המפעל". עוד אמר כי אם החברה לא תיישם את החלטתו להקפיא את הפיטורים, הוא יוצא צווי מניעה. השופט חזר ואמר כי מדובר בצד "לא אנושי ולא ערכי" של חיפה כימיקלים, ואף השתמש במונח "בני ערובה" בקשר לעובדי המפעל.

בדיון השתתפו ראש עיריית חיפה מר יונה יהב, מנכ"ל חיפה כימיקלים נדב שחר, סגן השר לאיכות הסביבה מר ירון מזוז, פרופ' אהוד קינן ופעילי ארגון כוח לעובדים וועד העובדים. הטיעון המרכזי של המבקשים, המיוצגים בידי עו"ד סיגל פעיל, הוא שניתן להימנע מסגירת המפעל, זאת כי קיים פתרון חילופי לאספקת האמוניה באמצעות האיזוטנקים וכי מדובר במפעל רווחי.

"אין כל סיבה, עילה או צורך כלכלי לסגירת המפעל ופיטורי עובדיו. מפעל המשיבה הינו מפעל רווחי ביותר ומהווה מונופול בתחום אספקת האמוניה למשק. המשיבה מחזיקה ב-60% משוק הדשנים הכימיים העולמי ומרוויחה מעל 770 מיליון בשנה", נכתב בבקשה.

עוד נטען בבקשת הוועד כי הנהלת המפעל עושה "שימוש ציני בעובדיה": "ענייננו במעסיק אשר עושה שימוש ציני, נקמני וחסר לב במאות העובדים הקבועים והמאורגנים ומועסקים בשורותיו (חלקם עשרות שנים!), שהם ומשפחותיהם תלויים בו בפרנסתם וחרב סגירת המפעל ופיטוריהם, כקלף מיקוח שנועד לאפשר לו להשיג את מטרתו ואיומיו מול רשויות המדינה ועיריית חיפה".