נחתם הסכם בכי"ל לאחר 4 חודשי שביתה; עובדי הנמלים שבו לעבודה; הנהלת הרכבת דורשת צו מניעה

לאחר 4 חודשי שביתה ומו"מ רצוף משברים, נחתם אמש (חמישי) בבית הוועד הפועל של ההסתדרות בתלאביב על ההסכם הקיבוצי החדש בקונצרן כי"ל (כימיקלים לישראל) המופרט. על פי ההסכמות, 38 עובדים יהיו מיועדים לפיטורים משני מפעלי הקבוצה: מפעלי ים המלח ותרכובות ברום. 38 המפוטרים (19 מכל מפעל) יקבלו עד סוף השנה הזדמנות להוכיח את עצמם ואז תישקל המשך דרכם, כשלוועד יש זכות וטו על 5% אחוז מהם. כל המפוטרים יקבלו 300% פיצויי פיטורים. בנוסף כ-100 עובדים יפרשו בכפייה לפנסיה מוקדמת מכל מפעל, בנוסף לכ-100 העובדים שכבר פרשו בחודשים האחרונים. 210 הפורשים יהיו 100 מכל מפעל ויזכו לחבילת תנאים משופרת מאד. בנוסף כ-100 עובדים יפרשו בכפייה לפנסיה מוקדמת מכל מפעל, בנוסף לכ-100 העובדים שכבר פרשו בחודשים האחרונים. 210 הפורשים יהיו 100 מכל מפעל ויזכו לחבילת תנאים משופרת מאד. יו"ר מועצת עובדי ים המלח, ארמונד לנקרי, אמר: "זה היה אחד המאבקים המשמעותיים, זה היה מאבק של הנגב ומעמד העובד. לשמחתי כל המדינה תמכה בנו. אני שמח שסיימנו תקופה קשה והצלחנו לשמור על מעמד וזכויות העובדים".

 2015-05-29_135612

חותמים על ההסכם בכי"ל, אמש, בבית ההסתדרות בתלאביב (צילום: ההסתדרות)

יו"ר מועצת תרכובות ברום, אבנר בן סניור, הוסיף: "יצאנו למאבק לא על כסף ושיפור תנאים, אלא מאבק עקרוני שבחברה מרוויחה לא מפטרים עובדים, דבר ראשון. אני חושב שהבשורה שלנו היום חברים: אין פיטורין ל-3 שנים לפחות". קבוצת כימיקלים לישראל היא חברה בת של החברה לישראל שבבעלות עידן עופר ובעלת הזיכיון להפקת מוצרים ממי ים המלח. המוצר העיקרי שמפיקה החברה הוא אשלג, שהוא מוצר מרכזי בתעשיית הדשנים שנחשב למבוקש מאוד בעולם ומניב לה רווחים אדירים. לחברה שישה מפעלים מרכזיים, שבהם מועסקים כ-4,000 עובדים בדרום: מגנזיום, ברום, מפעלי ים המלח, רותם אמפרט, פריקלס ומפעלי תובלה.

יצוין שהפגישה של ועד עובדי הרכבת עם הנהלת החברה שהתקיימה במטרה למנוע את השביתה שעליה הכריז אתמול הוועד עקב סכסוך עם ההנהלה, הסתיימה הבוקר (שישי) ללא תוצאות. בשעה 10:00 נערך דיון בבית הדין לעבודה בתל אביב בנוגע לבקשת ההנהלה להוציא צו מניעה נגד ההשבתה המתוכננת ליום ראשון. ועד עובדי הרכבת מסר כי הנהלת הרכבת סירבה לחזור בה מהצעדים החדצדדיים שהיא מבצעת בשבועות האחרונים.

כמו כן, ועדי העובדים בנמל אשדוד ובנמל חיפה נעתרו הלילה (חמישי) לדרישה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לסיום השביתה בנמלים שהחלה ביום רביעי וישובו לעבודתם כך נמסר בהודעת ההסתדרות. ניסנקורן שוחח עם שר התחבורה "והודיע לו על ההתפתחות". "ההסתדרות תמשיך ותתמוך במאבקם הצודק של עובדי הנמלים הזכאים לשמירת זכויותיהם וביטחונם התעסוקתי", הוסיף ניסנקורן – אבל בינתיים הוא אינו מוכן לקדם את מאבקם של עובדי הנמלים בהפרטה והסולידריות המעמדית עמם.