נחשף בכנסת: 5 אלף ילדים ערבים-בדואים בנגב אינם פוקדים את הגנים

דיון על מצבם של 5,000 ילדים ערביםבדואים המתגוררים בנגב ואינם נמצאים במוסדות נערך היום (שני) בוועדת החינוך של הכנסת. שנתיים אחרי שמשרד החינוך הבטיח שיקצה תשתיות לבניית מוסדות חינוך לאוכלוסייה הבדואית, נראה כי דבר לא השתנה, אמר ח"כ טאלב אבו עראר מהרשימה המשתפת שיזם את הדיון והוסיף "יש מחסור חמור בגני ילדים בקרבת מגוריהם של הילדים והמצב נובע מזלזול מוחלט של משרדי הממשלה".

2017-03-20_205509

בדיון השתתפו שבעה חברי כנסת מהרשימה המשותפת – רוב חברי הסיעה, ודבריה של ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הבהירו את הסיבה לנוכחות המרשימה: "אנחנו מותקפים פעם אחר פעם שאנחנו לא דואגים לאינטרס של האוכלוסייה שלנו, אבל במדינה שמכבדת את עצמה שר חינוך כזה היה צריך להתבייש, לקום וללכת הביתה. אם היו מאה ילדים יהודים בלי גן היו סוגרים את המדינה".

המשתתפים בישיבה הציגו את מגוון הבעיות המביאות לכך שאלפי ילדים בגילאי 3 עד 6 נמצאים בבית, בין היתר אמרו אנשי החינוך מהפזורה הבדואית כי אין מבני גנים נגישים, כך הורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם הקטנים לנסיעות מרוחקות עד לגנים. בעוד, משרד החינוך טוען שהקים מבני גנים "היכן שניתן" ומעמיד הסעות לילדים, טוענים תושבי הנגב הבדואים כי יש לבנות גנים נגישים יותר כך שההורים לא יחששו לשלוח אותם באוטובוסים עם מלווה יחיד לנסיעות ארוכות.

מורים, מנהלי בתי ספר וכן נציגי הורים מהאוכלוסייה הבדואית טענו כי חוסר אכיפת חוק חינוך חובה בגילאים הצעירים, גורם בהמשך לפערים אדירים בבתי הספר ובהשכלתם של הילדים שנשארו בבית עד לכיתה א'. "הורים חוששים לשלוח ילדים בני שלוש וארבע לגנים באוטובוסים, ויש ילדים שמגיעים למסגרת רק בכיתה א'", אמר נציג הסתדרות המורים בדיון ומורה בנגב. "מורים מקבלים את הילדים האלו שלא יודעים להחזיק עיפרון וזה מאתגר אותנו בהתמודדות היומיומית", הוסיף.
מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים, זאב גולדבלט, תקף את משרדי הממשלה שגוררים רגליים בטיפול במשבר בנגב ואמר כי "יש כאן שערורייה שאם הייתה מתרחשת בגוש דן המדינה הייתה רועדת ומשרד החינוך היה מזדעזע. על דבר כזה ראשי עיר עפים מהתפקיד וכאן זה עובר כאילו שום דבר. על תלמיד בודד מהחינוך המיוחד שלא מגיע ללימודים עושים תוכנית בפריים טיים בערוץ 2. אבל חמשת אלפים ילדים שהנמצאים בבית כלום לא קורה. אני מתבייש".