נחנך ארכיון מקוון עם תעודות: אלפים בעצרת לזכר קרבנות הטבח בכפר קאסם

אלפי בני אדם השתתפו אתמול (שלישי) בעצרת לזכר הרוגי הטבח בכפר קאסם, שנערכה לציון 63 שנה לרצח 49 תושבי הכפר בידי חיילי מג"ב. לאורך השנים נחשב טבח כפר קסאם לפצע מדמם ביחסי מדינת ישראל ואזרחיה הערבים, ובעצרת  ביקשו התושבים לקשור בין הטבח לבין המדיניות הגזענית של ממשלת הימין. בעצרת לקחו חלק חברי כנסת של חד"ש, מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר ומזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), שהשתתפה בעצרת, האשימה את המדינה בהתחמקות מאחריות ואמרה ל"הארץ": "הגיע הזמן לבקש מחילה ולהכיר בעוול שנעשה להרוגים". לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) שאף הוא השתתף באירוע "מבצעי הטבח לא נענשו. במשפט מכור הם קיבלו עונשים מגוחכים ואז קיבלו חנינה – מסר ברור מהמדינה שחיי פלסטינים הם הפקר. המסר הזה מהדהד עד היום, 63 שנים ואלפי הרוגים לאחר מכן".

חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן, עופר כסיף ויוסף ג'בארין, יחד עם מזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה מניחים זר לזכרם של הנרצחים (צילום: זו הדרך)

 

בטבח, שבוצע בידי לוחמי מג"ב ביום הראשון של "מבצע קדש" ב-1956, נרצחו 49 מתושבי הכפר, כולם אזרחי ישראל, בהם גם נשים וילדים. חרף העובדה שחלפו מאז 63 שנים ולמרות התנצלות רשמית של נשיא המדינה על הטבח, המדינה עדיין מסתירה מהציבור מסמכים המתעדים את הפרשה. יחד עם זאת, אתמול, נחנך בפרויקט מיוחד שעלה לרשת ביום השנה ה-63 לטבח כפר קאסם: ספריית מסמכים מקיפה על אודות האירוע. באתר טבח כפר קאסם: ספריית מסמכים, בו אלפי עמודים סרוקים, מנגיש לציבור הרחב את עיקר התיעוד שנחשף עד היום בדבר הטבח, הרקע לו והמשפט המפורסם שנערך בעקבותיו, כמו גם בנוגע למאמצי ההסתרה והניסיון לשלוט בזיכרון. בכך מהווה האתר משאב חשוב ללמידה, היכרות ודיון על הטבח והשלכותיו. האתר הוא פרי של שיתוף פעולה מתמשך בין מכון עקבות להיסטוריון אדם רז, מחבר הספר "טבח כפר קאסם: ביוגרפיה פוליטית" (הוצאת כרמל, 2018).

מנהל עקבות, ליאור יבנה מסר ש"האתר מביא לידי ביטוי את משימתו של מכון עקבות להנגיש לעיון הציבור מקורות ראשוניים על אודות אירועים מרכזיים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואת רצונו של רז (שבעקבות העבודה המשותפת הצטרף אלינו כחבר צוות) לאפשר לכלל הציבור עיון ביקורתי במקורות שעליהם נשען לשם כתיבת ספרו. בין המסמכים בספרייה הדיגיטלית: פרוטוקולים מלאים של הדיונים בבית המשפט הצבאי, עדויות שניתנו במצ"ח ובפני ועדות חקירה שונות, ראיות שהוגשו לבית המשפט, תמלילי ישיבות ממשלה ומסמכים רבים נוספים. העלאתה של ספריית המסמכים לרשת היא תוצאת מאמצים רבים וממושכים של צוות מכון עקבות, במיוחד לנוכח תקציבנו הצנוע וכוח האדם המועט שלנו. תמיכתך תאפשר לנו להרחיב את עבודתנו בחשיפת תיעוד היסטורי חשוב, בפרסומו, ובקיום מחקר שישפוך אור חדש על אירועים ותהליכים בסכסוך הישראלי-פלסטיני".

 

לעיון במסמכי האתר:

https://kafr-qasim-massacre.akevot.org.il/