נושאי רווחה תופסים רק 3% מראש סדר היום בעיתונות הישראלית בשפה העברית

נושאי רווחה תופסים רק 3% מראש סדר היום בעיתונות הישראלית בשפה העברית, כך עלה מבדיקה של מאות שערי עיתונים שביצעה "העין השביעית". המחקר, שנערך עלידי איתמר מרגלית, בדק מופעים של נושאי רווחה בשערי העיתונים "הארץ", "ידיעות אחרונות", "ישראל היום", "דהמרקר", "גלובס", "כלכליסט" ו"המודיע" על פני שלושה חודשים לא עוקבים במהלך 2016. במסגרת המחקר נבדקו באופן השוואתי הכמות, הבולטות והאופי של סיקור הרווחה בשערי העיתונים, הממסגרים את סדר היום החדשותי של עיתונות הדפוס בישראל. נושאי רווחה הוגדרו במובנם הרחב, מדיווחים הקשורים לעוני, דרך סוגיות רגולטוריות ותהליכי חקיקה ועד דיני עבודה ודיור ציבורי.

2017-01-02_195950

למרות הקשת הרחבה של הנושאים ומגוון אמצעי התקשורת שנבדקו, התוצאות העלו באופן חדמשמעי כי רווחה תופסת מקום דל ביותר בתמונת העולם שמבליטים העורכים עבור קהל קוראי העיתונים הישראלי. הנתון אינו משתנה בין העיתונות הכללית והכלכלית, וגם לא בעיתון שנבחר לייצג את העיתונות החרדית. כאמור, הנתון הבולט ביותר הוא המיעוט המובהק של נושאי רווחה בשערי העיתונים: 97% מהסיקור מוקדש לנושאים אחרים. תחום הרווחה תופס רק 3% בממוצע מהסיקור בשערי העיתונים – גם בעיתונות הכללית וגם בעיתונות הכלכלית. נושאי רווחה נתפסים כנושא לא חשוב ולא מושך, שאינו ראוי לקבוע סדר יום.

באשר לסיקור שבכל זאת מתבצע, עיתוני קבוצת "הארץ" מובילים במקום היחסי שהם מקדישים לסיקור נושאי רווחה מתוך כלל הסיקור, במספר האבסולוטי של אייטמים המוקדשים לנושאי רווחה ובמיקוד הסיקור בנושאי רווחה בציבור הרחב. "דהמרקר" מוביל בתשומת הלב שהוא מעניק לנושאי רווחה, כמעט 6% מכלל הסיקור. "הארץ" מחרה מחזיק אחריו, ושאר העיתונים מקדישים רק מעט מעל ל-2 אחוז מהסיקור לנושאי רווחה. "גלובס", המגדיר עצמו "עיתון העסקים של ישראל", מעניק את הנפח המועט ביותר לנושאי רווחה, ויחד עם "כלכליסט" הוא גם העיתון המעניק הכי פחות תשומת לב לנקודת המבט הציבורית או האזרחית, ומעדיף בכשני שליש מהמקרים את נקודת המבט הממסדית או העסקית.

לעיון בדו"ח המלא:

http://www.the7eye.org.il/wp-content/uploads/2016break/12/revaha-2016-final.pdf