נהגי אגד, העו"סים ועובדי רווחה: ההסתדרות הכריזה שישה סכסוכי עבודה

הוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות, אישרה אתמול (רביעישורה של סכסוכי עבודה, בהם של העובדים הסוציאליים במחלקות הרווחה של הרשויות המקומיות – על רקע עומסים גדולים על העובדים, ובאגד – על רקע מיקור חוץ של עבודת הנהגים. הוועדה אישרה ארבעה סכסוכים נוספים: בסניף המוסד לביטוח הלאומי בטבריה, במעון "עתידות" בעכו, בחברה הכלכלית ערבות הירדן ובקרנות הפנסיה והביטוח עובדי הבניין והעובדים החקלאים. בהתאם לאישור הסכסוכים, יוכלו העובדים במקומות אלה לפתוח בצעדים ארגוניים תוך כשבועיים.

מחאת העובדים הסוציאליים בקריית הממשלה בתלאביב, 13 לדצמבר 2018 (צילום: איגוד העו"סים)

סכסוך העבודה של העובדים הסוציאליים הוכרז על רקע פעולות חדצדדיות בהם נוקט משרד הרווחה, לרבות הגדלת העומס על העובדים והטלת משימות חדשות (בין היתר כחלק מהרפורמה במחלקות לשירותים חברתיים)וזאת בלי התייעצות ומבלי שיוקצו לכך משאבים נוספים. על פי הודעת ההסתדרות "הדבר פוגע אנושות באיכות השירות הניתן על ידי העובדים הסוציאליים ואף מקשה לגייס עובדים למחלקות לשירותים חברתיים."

בחברת התחבורה הציבורית אגד אושר סכסוך עבודה הוכרז נוכח החלטת ההנהלה לבצע מיקור חוץ של עבודת הנהגים בקווי החברה באמצעות עובדי חברת הבת "אגד היסעים" וקבלני משנה נוספים. החברה מסרבת לנהל משא ומתן להסדרת הנושא, "אף על פי שמדובר בפגיעה בנהגי האגודה של אגד – ועל חשבונם".

סכסוך עבודה נוסף אושר בחברה הכלכלית ערבות הירדן – חברת היסעים השייכת למועצה האזורית בקעת הירדן. העילות לסכסוך: סחבת במשא ומתן על הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקת העובדים. על פי ההודעה "למרות פניות רבות שנעשו אליה מטעם נציגות העובדים, הנהלת החברה מתנהלת בחוסר תום לב, מתעכבת בתיאום פגישות ובאופן מנוגד לדין מערימה קשיים רבים הפוגעים בהתארגנות עובדיה."

עוד אושר סכסוך בסניף המוסד לביטוח הלאומי בטבריה. בין העילות לסכסוך: צפיפות פיזית קשה בסניף, הנובעת בגידול משמעותי במספר העובדים, ללא ביצוע התאמה פיזית לכך. על פי העובדים, הדבר מהווה פגיעה לא רק בתנאי עבודתם אלא גם ביכולתם לתת שירות ומענה מקצועיים לאזרחים.

בקרנות הפנסיה והביטוח "בניין" ו"חקלאים", המנוהלות על ידי "עמיתיםקרנות הפנסיה הוותיקות", אושר סכסוך עבודה בגלל ההתחמקות מניהול משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי, "באמצעות סחבת מתמשכת ומכוונת ובאופן מכוון של חוסר תום לב."

סכסוך עבודה נוסף הוכרז במעון "עתידות" בעכו, השייך למשרד העבודה והרווחה. הסכסוך הוכרז על רקע "החלטה חסרת תום לב ושרירותית" של המשרד לבטל את ההסעות למעון וממנו עבור עובדים חדשים בלבד. על פי ההודעה, המהלך גורם לערעור יחסי העבודה במעון בין העובדים עצמם ובין העובדים להנהלה – ומלווה בהתעלמות מפניות נציגות העובדים להסדיר את הנושא.