נדחתה הפתיחה של התערוכה השלישית של 'הילדים רוצים קומוניזם'

פתיחת התערוכה השלישית של הפרויקט השנתי של מוזיאון בת ים "הילדים רוצים קומוניזם", שהייתה אמורה להיערך ב-15 בדצמבר, נדחתה עקב נזקי הסערה האחרונה ותפתח במועד מאוחר יותר. תכנית התערוכה עומדת בעינה, וסקירה שלה מובאת כאן.

בתערוכה יציגו אמנים מאירופה עבודות שנושאן "הערות על חלוקה", וכן האמנים הישראלים מקס אפשטיין, טוי בוי, יונתן גולד, טל גפני, ניר הראל, ניקול ורמרס, נועה יפה, מתי להט, הלה לביב, דנה יואלי ואוהד מרומי.

2016-12-21_202530

"הילדים רוצים קומוניזם" הוא פרויקט תערוכות שנתי במובי – מוזיאוני בת ים, והוא מתקיים במשותף עם שורה של מוסדות ואמנים שונים ברחבי העולם, וכולל בצד התערוכות, הרצאות, מיצגים, הקרנות ופרסומים לכל אורך שנת 2017-2016, לציון 99 שנים למהפכת אוקטובר. שותפים בפרויקט האמנתיפוליטי מוסדות מפראג, קייב, וארשה, אתונה, לובליאנה.

במסגרת הסבב השלישי של התערוכה יוצגו בחלל הכניסה במוזיאון עבודות חדשות שנעשו במיוחד לתערוכה של האמן טוי בוי, יליד לואנדה, בירת אנגולה. האמן גדל כילד רחוב באנגולה בעת מלחמת האזרחים. מלחמה זו, שתרמה לנפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, מסופרת דרך חוויותיו.

המיצב של הילה לביב ודנה יואלי "בפינה – הבוקר", הוא מתקן לכרזה בהשראת החדרים האוטופיים שעיצב אבי האמנות הקונסטרוקטיביסטית הסובייטית אל ליסיצקי (1941-1890). הצופה מוזמן לקחת עמו כרזה ובה מודל נייר להכנה עצמית, לגזור ולקפל, לצבוע ולקשט במסורת מלאכת יד של עשה זאת בעצמך, ולחזות בציור נהפך לחפץ.

בקומה השנייה יוצג המיצב רחב ההיקף של מקס אפשטיין "דאצ׳ה״, שנוצר במיוחד לחלל, המשחזר את בית העץ הרוסי המסורתי דאצ׳ה, ומעביר את הצופה לחוויה ביתית ואלביתית. תמר ניסים תציג פרויקט שנוצר במיוחד לתערוכה ובמרכזו סרט חדש ״אני שמחה צברי״, המגולל את סיפורה המרתק של שמחה צברי (2004-1913), קומוניסטית יהודיה ממוצא תימני שנולדה לבקנית בכרם התימנים בתל אביב. הייתה פעילה במחתרת, ואף ישבה בכלא מספר פעמים בשנות השלטון הקולוניאלי הבריטי. בסרט נבחנת מורכבות זהותה הפוליטית, האידיאולוגית והלאומית העשירה של צברי.

מתי להט יציג את ״נפילים״, מיצב שנוצר עבור התערוכה ומורכב מפרסקאות מקוריים שיצרו שרגא וייל ושמואל כץ בחדר האוכל בקיבוץ עין המפרץ ב-1954. את הפרסקאות חילץ להט לפני שנהרס חדר האוכל, ובמובי הוא מציג אותם אל מול רישום שמבוסס על אנדרטה לליקווידיטורים שהקריבו את חייהם כדי לסתום בבטון את הכור הגרעיני בצ׳רנוביל ב-1986, על מנת למנוע את המשך דליפת הקרינה הרדיואקטיבית.

במרכז המיצב ״עתידים״ של טל גפני נמצאת דמותה של אליסה קרסון, נערה אמריקאית המתאמנת מזה תשע שנים לקראת השתתפות במשלחת המאוישת הראשונה של נאס"א למאדים, המתוכננת ל-2033. העבודה היא סיכומו של פרק ראשון בפרויקט שילווה את קרסון עד נסיעתה למאדים בעוד 17 שנים. במסגרת מיצב הווידיאו שגפני תציב במובי, הצופה נכנסת לחלל שדומה לחדר של נערה מתבגרת, ובו סרט המתעד את אחותה הצעירה של האמנית ואת אליסה קרסון, בת גילה.

התערוכה ״הערות על חלוקה" שאצרה איליאנה פוקיאנקי באתונה, מהשותפים לפעילויות הבינלאומית של "הילדים רוצים קומוניזם", מתמקדת בשובה של מלחמת האזרחים היוונית של 1949-1946 לשיח הפוליטי סביב המשבר הכלכלי הנוכחי במדינה. התערוכה מארחת שישה אמנים מרכזיים מסצנת האמנות באתונה: קוסטיס וולוניס, וונגליס וולחוס, יוטה יואנידו, יורגוס ספונציס, אנטוניס פיטאס וקוסטנטינוס קוציס.

כאמור, "הילדים רוצים קומוניזם" הוא פרויקט שנתי בינלאומי הכולל תערוכות, הרצאות, מיצגים, הקרנות ופרסומים לכל אורך שנת 2016. את הפרויקט מארגנים ויט האברנק, ולדימיר וידמאר, יהושע סימון, איליאנה פוקיאנקי, אלכסיי רדינסקי וקובה שרדר.

הסקירה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"