נגד החוק של נתניהו: הצעת חוק של ח"כ ברכה 'ישראל – מדינה שוויונית ודמוקרטית'

הממשלה לא תצביע ביום ראשון הקרוב על הנוסח של ראש הממשלה בנימין נתניהו על נוסח החוק "חוק הלאום". לדברי נתניהו "הוא טרם הושלם סופית". במקום זאת, השרים אמורים לתמוך בשני החוקים הקיצוניים של זאב אלקין ושל איילת שקד ויריב לוין. שלושת יוזמי החוק הבהירו כי יסכימו בעתיד לסגת מחוקים ולתמוך בנוסח של ראש הממשלה. אולם, אם שני החוקים הקיצוניים יאושרו בממשלה, שר המשפטים ציפי לבני וחבריה ל"תנועה", יהיו מחויבים להצביע במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב בעד שני החוקים בקריאה טרומית, ובעד סעיפים השוללים את מעמדה הרשמי של הערבית ומחייבים את ישראל לבנות ליהודים בלבד..

2014-11-21_193412

"חוק הלאום" בפעולה: בריונים תוקפים בתלאביב מפגינים מהשמאל שמחו נגד המבצע הרצחני בעזה בקיץ האחרון (צילום: אקטיבסטילס)

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, מתכוון למחות על הנוסח שהציג נתניהו באמצעות חוק יסוד משלו שיניח על שולחן הכנסת. החוק של ברכה מכונה "ישראל מדינה דמוקרטית ושוויונית", והוא קובע כי "לכל אדם בישראל יש זכות להגנה שוויונית של החוק ולשוויון הזדמנויות גמור". החוק של ח"כ ברכה, שנכתב עם ראש מכון דראסאת, ד"ר יוסף ג'בארין, מאפשר לממשלה לקדם אפליה מתקנת של אוכלוסיות שונות שנועדה לקדם את השוויון האזרחי.

ח"כ ברכה מתח ביקורת נוקבת על היוזמה של ראש הממשלה. "נתניהו יוצק את התשתית החוקתית לאפרטהייד ומדרדר את ישראל למעמד של מדינה מצורעת, מחרחרת מלחמה בעזה ואיראן, מקימה חומות הפרדה, ומנציחה את הכיבוש וההתנחלויות", אמר ל"הארץ". לדבריו, "זוהי הצעת החוק האחרונה שאני מגיש לפני פרישתי מהכנסת במארס הקרוב. התלכדות דמוקרטית סביב החוק הזה תעצור את הסחף. החוק שלי הוא ניסיון למשוך את הדיון הציבורי לכיוון של נורמליות".