נבלם גירושם של עובדת ובנה הישראלי לפיליפינים; ח"כ כסיף: 'זו מדיניות הגירה נפשעת'

גירושם של אם ובנה לפיליפינים נבלם הלילה (ראשון), לפחות באופן זמני. השניים כבר הועלו על טיסה להונג קונג, אך בשל התנגדותם העזה על המטוס – הורדו ממנו והוחזרו למתקן הכליאה בשדה התעופה. בשעות הצהריים עשרות הפגינו במקום, ביניהם ח"כ עופר כסיף ושתי חברות מועצת העיר ת"איפו מרשימת "אנחנו העיר": שולה קשת ועו"ד מוריה שלומות.

מפגינים, בצהריים, ליד מתקן הכליאה יהלום בנתב"ג (צילום: זו הדרך)

רוזמרי פרז, אזרחית הפיליפינים, ובנה רוהאן בן ה-13 שאמורים היו להיות מגורשים בחזרה לפיליפינים – הורדו מהמטוס לאחר שהאם השתוללה במטוס טרם ההמראה. במקביל, עורכי הדין של האם ובנה כבר הודיעו שיגישו ערר לביהמ"ש המחוזי. בית הדין לעררים בתל אביב קבע אתמול כי ניתן לגרש לפיליפינים את הנער בן ה-13 ואמו, עובדת פיליפינית, שנעצרו בשבוע שעבר.

ארגון האמהות "ילדי ישראל המאוחדים" (UCI) יצא בקול קורא לטייסי אל על לא לשתף פעולה עם גירוש בניגוד לרצונם של אמהות וילדים, "ילדים אשר נולדו וגדלו בישראל כל חייהם וזו המולדת שלהם, אנא עשו כל שביכולתם כדי למנוע גירוש כפוי זה". ח"כ כסיף הגיע אמש למתקן הכליאה יהלום בנתב"ג בניסיון לנצל את חסינותו ולבקר את השניים. ואולם, מנכ"ל רשות האוכלוסין פרופ' שלמה מור יוסף טען כי הוא לא יכול להכניס אותו. לפי ח"כ כסיף, מור יוסף הבהיר לו בטלפון כי אם לא יוגש הערעור בשעות הקרובות, הנער ואמו יגורשו.

"פרופ' מור יוסף, מנכ"ל רשות ההגירה, נתן הוראה פושעת לגרש את רוהן בן ה-13 ואמו רוזמרי בשיא המהירות, מה שלא השאיר זמן לעתור כראוי לערכאות המתאימות. העתירות הוגשו על רגל אחת, ונדחו כלאחר יד. בזמן זה נמנע ממני לגשת ולפגוש ברוהן ובאמו, בניגוד לחוק חסינות חברי הכנסת. ילד בן 13 נגרר הלילה אל מטוס, וייזרק למדינה זרה שאינו מכיר, כנגד כל הגיון וערך אנושי. מדיניות ההגירה נפשעת כלשעצמה, אך אלו מפלצות אשר פעלו ככל יכולתן כדי לזרז את ההליך כך שלא תתאפשר התבררות הנושא בבית המשפט" מסר כסיף.

רוהאן, תלמיד בית הספר ביאליק רוגוזין בתל אביב, עתיד היה לעלות לכיתה ח' בשנת הלימודים הקרובה. בערעור שהגישו עורכי דינם נכתב כי הוא "סובל מקשיים חברתיים ופסיכולוגיים, שבגינם קיבל טיפול וייעוץ". לפי הערעור, "בשנות הילדות למד במסגרת חינוך מיוחד, ובשנה האחרונה היה נתון בטיפול פסיכולוגי של המרכז לבריאות הנפש מטעם משרד הבריאותחוות הדעת של הגורמים המטפלים במרכז זה – גורמים רשמיים מטעם מדינת ישראל – היא כי הרחקתו  תגרום לו לנזקים בלתי הפיכים". עורכי הדין הוסיפו כי במצב דברים זה, מן הדין להיעתר לבקשה לצו ביניים ולמנוע את הרחקת המערערים, למצער עד לקבלת החלטה אחרת.

"הרחקה מהיום להיום של ילד בן 13 שנולד בישראל וחי בה כל חייו אינה מתקבלת על הדעת, קל וחומר שעה שהמדינה לא פעלה משך שנים ארוכות. הסדר הטוב מחייב להמתין להכרעת בית המשפט בערעור שהוגש הערב", מסרו עורכי הדין.

בשבוע שעבר עצרו פקחי הגירה את השניים. חברותיה סיפרו כי היא עובדת בישראל יותר מ-20 שנה. "במשך שבוע אף אחד לא נעצר ואנחנו מרגישות שאולי הם עוצרים אנשים לפני ההפגנה כדי להפחיד אותנו ולגרום לנו לבטל אותה", אמרו בארגון. "אנחנו מפחדות אבל הם לא יגרמו לנו להפסיק את המחאה. אנחנו נלחמות כדי למנוע את הגירוש כי אנחנו מאמינות בכל הלב שהם ילדים ישראלים ושאסור לגרש אותם מהבית שלהםאנחנו עושים את הכי טוב שלנו כדי להבטיח את שלומם של הילדים כל יום".