'נאצים החוצה': הפגנות ברחבי גרמניה בעקבות כניסת מפלגת הימין הקיצוני לפרלמנט

"נאצים החוצה" – אלה הקריאות הנשמעות אמש (ראשון) בהפגנות בברלין ובערים נוספות ברחבי גרמניה, עם היוודע שמפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" ((AfD היא המפלגה השלישית בגודלה לאחר הבחירות. מדובר בהישג שיא של הימין הניאונאצי שחוזר לפרלמנט לראשונה מזה חמישה עשורים.

המפגינים נשאו שלטים בגנות המפלגה, וקראו קריאות כדוגמת: "חזירים נאצים", "כל ברלין שונאת את 'אלטרנטיבה לגרמניה'" ו"עצרו את הנאצים". המשטרה המקומית מנעה מהמפגינים מלפרוץ למשרדי המפלגה, ועצרה כמה מהם בגין "הפרת הסדר הציבורי". הפגנות נרשמו גם בפרנקפורט, בהמבורג, בקלן, במינכן, במיינץ, בדיסלדורף, בלייפציג ובערים נוספות. על כך מסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2017-09-25_202720

"תודה למצביעים", מסר שנשלח הבוקר על ידי מפלגת השמאל לתומכיה.

מפלגתה הימנית של אנגלה מרקל, איחוד השמרנים ((CDU, זכתה אתמול בבחירות לבונדסטאג, אך רשמה את אחת התוצאות הגרועות ביותר בתולדותיה: 33% מקולות הבוחרים (ירידה של 9% לעומת הבחירות הקודמות) ולה 246 מושבים. המפלגה הסוציאלדמוקרטית ((SPD, שהיתה חברה בממשלה הניאוליברלית היוצאת, נחלה בבחירות את התבוסה הקשה ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה: 20% מהקולות (ירידה של 5%) ו-153 מושבים. ראשי המפלגה הודיעו שלא יסכימו לשבת בממשלה נוספת בראשות מרקל.

כאמור, ה"אלטרנטיבה לגרמניה" קיבלה יותר מ־12% מהקולות ו-94 מושבים. המפלגה הרביעית בגודלה תהיה המפלגה הליברלית ((FDP, שחוזרת לבונדסטאג לאחר ארבע שנות היעדרות עם כ־11%. הליברלים נחשבים לשותפים טבעיים לממשלתה הבאה של מרקל, אך לשתי המפלגות לא יהיו כנראה רוב והן יזדקקו לצרף לקואליציה את מפלגת הירוקים, שקיבלה מעל ל־9% מקולות המצביעים ו-67 מושבים, הסיעה החמישית בגודלה בבונדסטג. מפלגת השמאל "די לינקה" קיבלה כמעט 10% מהקולות והיא הסיעה הרביעית בפרלמנט הגרמני עם 69 מושבים.

מרקל תזדקק לרוב של לפחות 316 מושבים בפרלמנט הבא. אם המו"מ הקואליציוני הקשה בין שלוש המפלגות אכן יסתיים בהרכבת ממשלה, תהיה זו פעם ראשונה שמפלגת הירוקים תצטרף לממשלת ימין פדרלית. עם זאת, סיכויי הישרדותה של קואליציה כזו לאורך ימים מוטלת בספק.