מת רודן גואטמלה שהורשע ברצח עם ושקיבל סיוע צבאי נדיב מישראל

הרודן הפרואמריקאי לשעבר, הגנרל אפראין ריוס מונט, ששלט בגואטמלה לפני 35 שנה ונמצא אחראי לפשעים נגד האנושות, הלך לעולמו בגיל 91. כך מסרה סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". ריוס מונט התגייס ב-1944 לצבא גואטמלה, ושירת בו 30 שנה. כקצין זוטר נטל חלק בהפיכה הצבאית נגד הנשיא המתקדם חקובו ארבנס גוסמן ב-1954, הפיכה שנתמכה בידי הסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (הCIA)

ריס מונט קיבל, ובהתאם לאינטרסים של האימפריאליזם האמריקאי באמריקה הלטינית, סיוע צבאי וביטחוני ישראלי רב. על פי ידיעה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" ב-1983, ישראל סיפקה למשטר הרודני נשק, תחמושת, מטוסים, ספינות ואף סיוע במודיעין ובהכשרה של הכוחות שהצטיינו ברצח המוני של בני העמים המקוריים, פעילי שמאל והאיגודים המקצועיים וכל מי שנחשד כלוחם גרילה או פעיל בשמאל. בריאיון לרשת הטלוויזיה אי.בי.סי אף הכריז ריוס מונט "החייל הישראלי הואהוא הדוגמא לחיילים שלנו" ואף אישר ש"כוחות ישראלים עומדים מאחורי הכשרת חיילנו". יצוין איש מבין אנשי כוחות הביטחון הישראליים או מפוליטיקאים בליכוד ששלטו בישראל באותן השנים לא נתן את הדין בגין הסיוע הרב שהעניקה ישראל לצבא גואטמלה כדי לטבוח בעמו.

2018-04-03_194528

מפגינים בגואטמלה דורשים את חידוש משפטו של הגנרל ריוס מונט. בכרזה שבידיהם: תמונותיהם של קרבנותיו (צילום: פרנסה לטינה)

לשלטון עלה ריוס מונט בהפיכה צבאית ושלט במדינה בשנים 1983-1982, בתקופה שבה הגיעה לשיא מלחמת האזרחים שהתחוללה במדינה במשך 37 שנה בסך הכול. בזמן שלטונו השיק ריוס מונט את התוכנית הלאומית לצמיחה וביטחון, שנועדה לטפח בציבור רגשות לאומניים וטען כי "האינדיאנים הם אנאלפביתים ולא בוגרים, וכתוצאה מכך הם חשופים יותר לפיתויי הקומוניזם הבינלאומי". במאי 2013 הרשיע בית המשפט בגואטמלה את הרודן לשעבר ברצח עם ובביצוע פשעים נגד האנושות, ודן אותו ל-80 שנות מאסר. בכך נרשם תקדים הייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמדינה מרשיעה את שליטה לשעבר ברצח עם.

בית המשפט קבע עוד כי הרודן לשעבר העלים עין כשחייליו השתמשו באלימות קשה, באונס ובעינויים כדי לדכא קבוצות של מורדים במדינה. הוא עצמו הכחיש את האישומים נגדו וטען כי לא הורה לחייליו לבצע רצח עם או לפעול בכוונה להשמיד קבוצה אתנית עם זאת, השופט דחה את טענותיו וקבע כי "ריוס מונט היה מודע לחלוטין לפעולות שהתרחשו בזמן כהונתו אך הוא לא עשה דבר כדי למנוע אותן". למשמע גזר הדין, נשמע באולם בית המשפט בעיר גואטמלה קריאות שמחה של מאות אנשים שהצטופפו במקום, רבים מהם קרובי משפחה של הקורבנות .במהלך המשפט שנמשך כחודש נשמעו עדויותיהם של קרוב ל-100 עדים מטעם התביעה והם סיפרו בהרחבה על מעשי הזוועה שביצעו כוחות המשטר תחת הנהגתו של ריוס מונט.

ב-21 במאי 2013, שבוע וחצי לאחר שנגזר דינו, ביטל בית המשפט העליון את הכרעת הדין בשל טענות ההגנה על כך שבמשך תקופה מסוימת במהלך המשפט, נותר ריוס מונט ללא ייצוג משפטי. בשנה שעברה הוחלט כי ריוס מונט יועמד שוב לדין באשמת רצח עם, אך המשפט לא חודש ורוצח ההמונים לא ישב עד מותו ולו יום אחד במעצר.

עוד בנושא:

http://maki.org.il/2013-01-30-20-30-44

http://maki.org.il/2013-05-12-16-04-27

מאמר מקיף על מכירות הנשק לגואטמלה בעת משטרו של ריוס מונט (באנגלית):

http://www.merip.org/mer/mer140/israel-guatemala